Helen Levitt New York, 1940 © Film Documents LLC Παραχώρηση Galerie Thomas Zander, Cologne

“Helen Levitt: In the Street”

Ο υπέροχος, παράξενος κόσμος της Αμερικανίδας Helen Levitt αιχμαλωτίζει, εκπλήσσει και προβληματίζει, καθώς ξεδιπλώνεται στην αναδρομική έκθεση του έργου της στην Photographers’ Gallery του Λονδίνου.

Μια από τις πιο επιδραστικές φωνές φωτογραφίας δρόμου του 20ου αιώνα, η Helen Levitt υπήρξε μια εξαιρετική storyteller του μυστηρίου και του αδιάκοπου θεάτρου των δρόμων της πόλης. Η υπομονή και η ικανότητα της να αποθανατίζει τη στιγμή, προσφέρουν μοναδικές φωτογραφίες που αντανακλούν μια συγκεκριμένη εποχή και ένα κομμάτι της αμερικανικής κοινωνίας.

Γεννημένη το 1913 στο Μπρούκλιν, κόρη Ρωσοεβραίων μεταναστών, πέρασε τη ζωή της στη Νέα Υόρκη εκτός από μια σύντομη παραμονή στο Μεξικό. Με μια 35mm μεταχειρισμένη Leica φωτογραφική μηχανή στο χέρι, οργώνει τους δρόμους της Νέας Υόρκης από το Spanish Harlem, το Bronx και το Lower East Side και καταγράφει την καθημερινότητα ανθρώπων της διπλανής πόρτας με απαράμιλλη ζεστή ανθρωπιά. Η συνάντηση της το 1935 με τον Henri Cartier-Bresson, τον πρωτοπόρο της «ανθρωπιστικής» προσέγγισης της φωτογραφίας δρόμου, αποτέλεσε σημαντική πηγή έμπνευσης και χάραξε τον δρόμο για το πολυσήμαντο έργο της.

Η έκθεση εξερευνά πενήντα χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας και παρουσιάζει πάνω από 130 φωτογραφικά έργα, που αντανακλούν το έντονο ενδιαφέρον της για τον σουρεαλισμό, τον avant garde κινηματογράφο, την αριστερή ιδεολογία και τον σύγχρονο χορό. Τα παιδιά κατέχουν πρωταρχική θέση, ο ευφάνταστος κόσμος τους τη συναρπάζει. Αποτυπώνει το αυτοσχέδιο παιχνίδι τους, τα σχέδια τους με κιμωλία στα πεζοδρόμια, τους αστείους μορφασμούς τους.

Helen Levitt New York, 1973 © Film Documents LLC Παραχώρηση Galerie Thomas Zander, Cologne

Το τυχαίο, το περίεργο και το απρόσμενο, σε συνδυασμό με την ειλικρίνεια και τη θεατρικότητα, σχημάτισαν την ξεχωριστή οπτική της γλώσσα, από το ασπρόμαυρο κοινωνικο-πολιτιστικό ρεπορτάζ της δεκαετίας του 1930 έως τα σουρεαλιστικά πειράματα με το χρώμα στη δεκαετία του 1980. Aπό τους πρωτοπόρους της έγχρωμης φωτογραφίας δρόμου, εξέθεσε την έγχρωμη δουλειά της στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης το 1974, δύο χρόνια πριν από τον William Eggleston.

Οι φωτογραφίες της δεσμεύουν την προσοχή και το ενδιαφέρον και μας μεταφέρουν από τη μία στην άλλη σαν ένα flipbook, που ζωντανεύει στην πειραματική, μικρού μήκους βουβή ταινία του 1953 In the Street, η οποία επικέντρωνε στις κοινότητες του ισπανικού Χάρλεμ. Σε συνεργασία με την κινηματογραφιστή Janice Loeb και τον συγγραφέα James Agee, η ταινία που δάνεισε και τον τίτλο στην έκθεση, αντιστοιχεί στο φωτογραφικό της έργο και θεωρείται πρόδρομος του κινηματογραφικού στιλ cinéma vérité της δεκαετίας του 1960.

Σαν ανθρωπολόγος της ζωής των δρόμων της πόλης, η Helen Levitt αφουγκράστηκε την εποχή της, προσφέροντας μια ανεξίτηλη αλλά ακόμα υποτιμημένη συνεισφορά στον εικαστικό πολιτισμό του 20ού αιώνα.

Helen Levitt: In the Street

The Photographers’ Gallery, Λονδίνο

Μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2022

TAGS