(AP Photo/Efrem Lukatsky)

Τι συμβαίνει με τον Σκυθικό Χρυσό;

Οι Ουκρανοί κατηγορούν τους Ρώσους ότι λεηλάτησαν θησαυρούς σε συνθήκες που θυμίζουν θρίλερ.

Ενώ οι συγκρούσεις και οι βομβαρδισμοί συνεχίζονται στο ουκρανικό έδαφος, δυο πόλεις που έχουν υποστεί καταστροφικές επιθέσεις από τον ρωσικό στρατό, η Μαριούπολη αλλά κυρίως η Μελιτόπολη, υποστηρίζουν πως έχουν χάσει και μεγάλο μέρος από τις αρχαιότητες και τα έργα τέχνης των μουσείων τους.

Συγκεκριμένα, Ουκρανοί αξιωματούχοι κατηγόρησαν τις ρωσικές δυνάμεις ότι λεηλάτησαν  έργα τέχνης (περισσότερα από 2.000, όπως υποστηρίζουν) από μουσεία της πόλης και τα μετέφεραν σε περιοχές στην περιοχή του Ντονμπάς που βρίσκονται υπό ρωσικό έλεγχο.

Το περασμένο Σάββατο, οι New York Times δημοσίευσαν την είδηση, ότι μια ομάδα Ρώσων στρατιωτικών με επικεφαλής έναν άνδρα ντυμένο με λευκή «εργαστηριακή» στολή, βρήκαν και αφαίρεσαν χρυσά αντικείμενα από μουσείο Τοπικής Ιστορίας της Μελιτόπολης, αντικείμενα τα οποία οι υπεύθυνοι του μουσείου είχαν κρύψει στα υπόγεια του κτιρίου για προστασία από τους βομβαρδισμούς και το πλιάτσικο. Τα συγκεκριμένα κομμάτια ανήκουν στην περίφημη συλλογή του Σκυθικού Χρυσού και χρονολογούνται από τον τέταρτο αιώνα π.Χ.

Η διευθύντρια του μουσείου Λέιλα Ιμπραΐμοβα δήλωσε ότι στα μέσα Μαρτίου, Ρώσοι στρατιωτικοί εισέβαλλαν στο σπίτι της, την απήγαγαν και την ανέκριναν έντονα. Τελικά την άφησαν ελεύθερη και εγκατέλειψε την πόλη. Σύμφωνα με την ίδια, τα πολύτιμα εκθέματα βρέθηκαν από τους Ρώσους με την βοήθεια του Εβγκένι Γκορλάτσεφ, ενός Ουκρανού που διορίστηκε (από τους Ρώσους) νέος διευθυντής του μουσείου, ο οποίος εμφανίστηκε μάλιστα στην ρωσική τηλεόραση δηλώνοντας ότι τα αντικείμενα «είναι μεγάλης πολιτιστικής αξίας για ολόκληρη την πρώην Σοβιετική Ένωση» και ότι οι προηγούμενοι διαχειριστές του μουσείου «ήθελαν να τα μεταφέρουν στη δυτική Ουκρανία και ξόδεψαν πολύ προσπάθεια και ενέργεια» για να τα κρύψουν.

Η Ιμπραΐμοβα, που ήταν διευθύντρια του μουσείου από το 2017, ήταν πολύ περήφανη για αυτή τη συλλογή, που βρέθηκε το 1954 κατά τη διάρκεια μιας ανασκαφής στην περιοχή της Μελιτόπολης, καθώς ήταν η πρώτη φορά που ευρήματα παρέμειναν σε ουκρανικό έδαφος και στάλθηκαν σε μουσεία της Μόσχας ή του Λένινγκραντ (η σημερινή Αγία Πετρούπολη) όπως συνηθιζόταν.

Διαβάστε εδώ το κατατοπιστικό (και εν μέρει προφητικό) άρθρο της Αγγελικής Κώττη για την «εθνικότητα» του Σκυθικού Χρυσού, το οποίο δημοσιεύθηκε τον Mάρτιο στο theartnewspaper.gr.

 

TAGS