H καλλιτεχνική και προσωπική συνύπαρξη Γουόρχολ – Μπασκιά από πετυχημένο θεατρικό τώρα γίνεται ταινία με τους ίδιους συντελεστές.
Το «The Collaboration» ανέβηκε την περασμένη σεζόν στο λονδρέζικο θέατρο Young Vic, έλαβε πολύ καλές κριτικές, προσέλκυσε χιλιάδες θεατές και τώρα προσαρμόζεται σε μια κινηματογραφική εκδοχή. Τα γυρίσματα του «θα ξεκινήσουν τον επόμενο μήνα και το έργο θα κάνει επίσης μέσα στη σεζόν το ντεμπούτο του στο Broadway (πρεμιέρα στις 29 Νοεμβρίου στο Samuel J. Friedman Theatre). Την κινηματογραφική σκηνοθεσία σε αυτή την παραγωγή των 20 εκατομμυρίων δολαρίων, ανέλαβε ο θεατρικός της σκηνοθέτης, Kwame Kwei-Armah.
Η ιστορία διαδραματίζεται στη δεκαετία του 1980, όταν ο μεσήλικας pop artist (ο Paul Bettany ως Γουόρχολ) και ο πνευματώδης νεαρός ζωγράφος (ο Jeremy Pope ως Μπασκιά) σχεδιάζουν μια κοινή έκθεση με τη συνεργασία τους να παρουσιάζεται στην αφίσα της γκαλερί ως αγώνας μποξ. Ο ένας δεν έχει την καλύτερη άποψη για τη δουλειά του άλλου αλλά πείθονται να παρουσιάσουν έργα μαζί. Το θεατρικό δραματοποιεί την πρώτη τους μέρα στο στούντιο και αυτή που φαίνεται να είναι η τελευταία τους.

“The Collaboration” στη σκηνή του Young Vic © Marc Brenner
Στο πρώτο μισό οι καλλιτέχνες συζητούν για τον σκοπό της τέχνης και τα νοήματα που έχει για αυτούς με το αντικείμενο να φαίνεται υπερβολικά οικείο (λένε οι κριτικές). Σα να ζητάνε να αποφύγουν τη σύγκρουση. Το δεύτερο μέρος όμως ζωντανεύει αποφασιστικά κάνοντας τα καλλιτεχνικά τους επιχειρήματα να συμβαδίζουν με δραματικέ πτυχές της ζωής τους. Για παράδειγμα θίγεται η καταγωγή του Μπασκιά (από το Πουέρτο Ρίκο και την Αϊτή) ή ο άγριος ξυλοδαρμός ενός φίλου του από αστυνομικούς.
Αυτό λοιπόν το έργο «διαλόγου» και εσωτερικών εντάσεων, γραμμένο από τον έμπειρο σε βιογραφικά σενάρια Anthony McCarten (γνωστό για ταινίες όπως το «The Theory of Everything» – για τον Στίβεν Χόκινγκ, «Darkest Hour» – για τον Winston Churchill και «Bohemian Rhapsody» – για τον Freddie Mercury καλείται τώρα να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη ο Kwame Kwei-Armah και είμαστε πολύ περίεργοι για το αποτέλεσμα. Όσον αφορά στις ερμηνείες, ένας κριτικός έγραψε πως ο Paul Bettany και ο Jeremy Pope, είναι «απλά φτιαγμένοι ο ένας για τον άλλον».
Να θυμίσουμε ότι 40 και πλέον χρόνια μετά από αυτή τη συνάντηση και οι δύο καλλιτέχνες (νεκροί και οι δύο από τα τέλη των ‘80ς) βρίσκονται στην κορφή της αγοράς της τέχνης. Πρόσφατα το «Shot Sage Blue Marilyn» (1964) του Warhol έπιασε στους Christie’s τα 195 εκατομμύρια δολάρια ενώ ο οίκος Philips πούλησε έναν άτιτλο Μπασκιά του 1982 για 85 εκατομμύρια.