Ηλίας Παπαηλιάκης, Η ώρα του μάγου, 2021, χρώματα λαδιού σε καμβά, 200x200cm. Φωτό: Ellastration.

Τα highlights της εβδομάδας

Εκθέσεις και θεάματα σε όλη την Ελλάδα – και όχι μόνο – όπως τα επέλεξε η συντακτική ομάδα του The Art Newspaper Greece.

 

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Το “2291” της ERGON-CULTURE είναι ένα διατομεακό project του Βασίλη Μπαλάσκα το οποίο επιχειρεί μία ποιητική ανάγνωση της επετείου της Μικρασιατικής Καταστροφής. Κεντρικός άξονας είναι μία νέα εγκατάσταση neon μεγάλων διαστάσεων, που αποτελείται από τις φράσεις THERE IS NO SEA WITHOUT A LAND («Δεν υπάρχει θάλασσα χωρίς στεριά») και THERE IS NO LAND WITHOUT A SEA («Δεν υπάρχει στεριά χωρίς θάλασσα»). Το έργο προτείνει μία περισσότερο στοχαστική ή ακόμα και αισιόδοξη προσέγγιση του ιστορικού τραύματος και πλαισιώνεται από δίγλωσση έκδοση, δύο δράσεις-εργαστήρια, συμβουλευτική υποστήριξη, ιστότοπο (www.2291.gr) και διεθνή ημερίδα με συνδιοργανωτή το Πανεπιστήμιο του Kingston (Λονδίνο).  Εγκαίνια σήμερα Τετάρτη 20 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση «Η ώρα του μάγου» του Ηλία Παπαηλιάκη, περιλαμβάνει νέα έργα με τα οποία ο καλλιτέχνης δοκιμάζει τις δυνατότητες του νέου ιδιώματος της ζωγραφικής του. Μελετώντας το εύρος αυτού του ιδιώματος, ο καλλιτέχνης εισέρχεται σε μια πιο πνευματική κατάσταση, σε έναν χώρο που είναι πιο εξωστρεφής και έχει να κάνει με το παιχνίδι. Η σχέση του παιχνιδιού και του εαυτού με το ζώο, η συντροφικότητα, η συμπόρευση και η συναίνεση είναι μερικές από τις έννοιες που ο ζωγράφος επιχειρεί να αποδώσει στα νέα του έργα, ανάμεσα στα οποία είναι και ο μεγαλύτερος πίνακας που έχει ζωγραφίσει μέχρι σήμερα. Επίσης  ο Παπαηλιάκης παρουσιάζει εδώ το γλυπτό «Έξι μελέτες για το κυκλαδικό στερεό», που μπορεί να υλοποιήθηκε το 2022 αλλά δουλεύεται περίπου 25 χρόνια. Η έκθεση την οποία επιμελείται ο Χριστόφορος Μαρίνος ξεκίνησε πριν δυο ημέρες  στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Έργο του Νίκου Κρυωνίδη, Isternia Tinos / Zig Zag Festival 2022

Θυμίζουμε επίσης ότι μέχρι τις 24 Ιουλίου θα τρέχει στα Υστέρνια της Τήνου το  Zig Zag Festival όπου περισσότεροι από 30 γλύπτες, ζωγράφοι, εικαστικοί διαφορετικών μέσων, μουσικοί, παρουσιάζουν έργα και εγκαταστάσεις σε εσωτερικούς χώρους και στο δημόσιο χώρο μέσα από μια διοργάνωση που προτείνει έναν νέο τρόπο προσέγγισης για το περιβάλλον, τον τόπο, την ιστορία της Τήνου. Από το πρόγραμμα ξεχωρίζουμε τη συναυλία κλασσικής μουσικής με τη Χριστίνα Μπαζίλη (τσέλο) και τη Ναυσικά Πέππα-Τριαντάρη (χορογραφία) στην  Πλατεία Σώχου αύριο Πέμπτη 21/7 και την εκδήλωση /«Ποίηση και περιβάλλον, αναγνώσεις», με τον ποιητή Χάρη Βλαβιανό στον ίδιο χώρο το Σάββατο 23/7 το βράδυ.

Ο Αλέκος Κυραρίνης και ο Νίκος Ποδιάς, με κοινές παραστάσεις από τα νεανικά τους χρόνια, συνεκθέτουν μία εικαστική συνήχηση με θέμα τον δράκοντα. Αφετηρία και σκοπός της έκθεσης αυτής είναι η ανάδειξη των δύο αυτών εικαστικών κόσμων οι οποίοι, αν και εμφανώς διαφοροποιούνται ως προς τις συγκυρίες, μπορούν να ταυτιστούν. H κοινή τους έκθεση «Who Will Fight The Dragon?» κάνει εγκαίνια στη Citronne του Πόρου το Σάββατο 23 Ιουλίου.

 

ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

H Manifesta 14, που θα φιλοξενηθεί στην Πρίστινα του Κοσόβου από τις 22 Ιουλίου έως τις 30 Οκτωβρίου, έχει τίτλο «It matters what worlds world worlds: How to tell stories otherwise» και το επίκεντρο της θα είναι ένα Κέντρο Αφηγηματικής Πρακτικής το οποίο θα στηθεί στη Βιβλιοθήκη Hivzi Sylejmani, οι δε δράσεις της μπιενάλε (που αφορούν τη σύγχρονη τέχνη, τον πολιτισμό, την οικολογική αστική ανάπτυξη και τη διεπιστημονική έρευνα) θα επεκταθούν και σε άλλα σημεία της πόλης. Συντονίζεται από την Catherine Nichols (ως Creative Mediator) με όραμα «να έρθουν κοντά καλλιτέχνες, στοχαστές, επιστήμονες και πολίτες από όλη την Ευρώπη (και πέρα από αυτήν) για να διερευνήσουμε πώς η αφήγηση μπορεί να μας επιτρέψει να αλληλεπιδράσουμε μεταξύ μας».

«Αγαμέμνων» από τον Ούλριχ Ράσε © Nils Hampe

ΘΕΑΤΡΟ

Από τους πιο συναρπαστικούς νέους Γερμανούς σκηνοθέτες, ο Ούλριχ Ράσε διακρίνεται για την ασυνήθιστη και εντυπωσιακή σκηνική του γλώσσα. Οι ηθοποιοί του εξωθούνται προς μια βαθιά υπαρξιακή όσο και «μανιακή» ερμηνεία, που συνδυάζει κείμενο, κίνηση και ρυθμό. Το κοινό μένει με κομμένη την ανάσα μπροστά σε μια απολύτως καλοκουρδισμένη χορογραφία που εκτελείται πάνω σε μηχανοκίνητες περιστρεφόμενες σκηνές με ζωντανή μουσική υπόκρουση. Στις 22 και 23 Ιουλίου παρουσιάζει στην Επίδαυρο τον «Αγαμέμνονα», το πρώτο κεφάλαιο της Ορέστειας του Αισχύλου, όπου η επιστροφή του βασιλιά των Μυκηνών στην πατρίδα σηματοδοτεί ένα νέο αιματηρό κεφάλαιο βίας όταν ο ίδιος πέφτει θύμα δολοφονίας από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα. Η παράσταση είναι μια παραγωγή του Residenz Τheater και παίζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα.

 

ΧΟΡΟΣ

Την Πέμπτη 21 Ιουλίου, στον εκθεσιακό χώρο του T.A.F. / the art foundation, παρουσιάζεται η χορευτική παράσταση «In The Garden At Dusk» (gallery solo edition) από την χορογράφο και ερμηνεύτρια Δανάη Πάνου. Η παρουσίαση αυτή αποτελεί παράλληλη εκδήλωση στο πλαίσιο της έκθεσης Minor Inconveniences,, σε επιμέλεια Γρηγορίας Βρυττιά. Το έργο αναλύει τις σωματικές και συναισθηματικές εμπειρίες που συνδέονται με την απώλεια. Είναι ένας οδηγός για τη διαμόρφωση προσωπικών τελετουργιών. Σκοπός του είναι να θυμίσει την αναγκαιότητα για ζωή και να απελευθερώσει από το βάροςτης παροδικότητας της προσφέροντας παρηγοριά μέσα από την ιδέα της αιώνιας ξεκούρασης και της συντροφικότητας.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ

Έχοντας στις αποσκευές τους το νέο τους-δέκατο- άλμπουμ, οι Calexico επισκέπτονται για άλλη μια φορά την Ελλάδα όπου έχουν αποκτήσει ένα κοινό πιστό και αφοσιωμένο από την δεκαετία του ΄90.  Μετά από σχεδόν τριάντα χρόνια κοινής μουσικής πορείας ο Joe Burns και ο John Convertino συνεχίζουν να προτείνουν νέους δρόμους. Με το «El Mirador» αναδεικνύεται η πιο φωτεινή πλευρά του συγκροτήματος που θέλει να διαλύσει το ζόφο της πανδημίας και της απομόνωσης. Είναι πλούσιο και συμπεριληπτικό, διαπνέεται από επιρροές της cumbia, της mariachi και των πολύχρωμων και αταξινόμητων ήχων της νοτιοδυτικής αμερικάνικης υπαίθρου. Η πρώτη τους συναυλία είναι στη Θεσσαλονίκη στις 26 Ιουλίου (Μονή Λαζαριστών) ενώ θα ακολουθήσει μια στη Λάρισα (Δημοτικό Κηποθέατρο Αλκαζάρ, 27/7) και τέλος στην Τεχνόπολη της Αθήνας στις 28 Ιουλίου.

 

TAGS