Αντρέας Αγγελιδάκης, Palazzo Bentivoglio, Μπολόνια

Στο επίκεντρο ο λόγος για την τέχνη: Το Αrt for Τomorrow στην Αθήνα

Ο λόγος περί τέχνης αλλά και ο λόγος στην τέχνη (η λογοκεντρική τέχνη) αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη παρουσία. Παράλληλα φαίνεται ότι ο χώρος της σύγχρονης τέχνης διευρύνεται για να λειτουργήσει με νέους θεσμούς, τρόπους διαχείρισης και δομές. Ο καλλιτέχνης αποκτά και την ιδιότητα του «ερευνητή», οι επιμελητές πληθαίνουν, το ίδιο και οι εκθέσεις και οι διοργανώσεις, ενώ η διαχείριση θεωρείται απαραίτητη. Ο κόσμος της τέχνης προβάλλεται ως ένα πεδίο ανοιχτό στον διάλογο ανάμεσα σε ανθρώπους με διαφορετικές αντιλήψεις.

Η συζήτηση κινείται γύρω από λέξεις όπως δημοκρατικότητα, προσβασιμότητα, συμπερίληψη, βιωσιμότητα – συνήθως με μία πολιτικώς ορθή οπτική. Γύρω από αυτές τις έννοιες, έτσι όπως ορίζονται κάθε φορά, αναπτύσσονται τάσεις στην τέχνη που παραπέμπουν στη σημασία της φροντίδας, της ισονομίας, της ευαισθησίας απέναντι στο περιβάλλον. Γίνεται λόγος για «συνέργειες» και δικτύωση, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.

Στον Φάκελο του τελευταίου τεύχους θίγουμε ορισμένα από αυτά τα επίκαιρα ζητήματα. Αφορμή το «Αrt for Τomorrow», ένα εγχείρημα που υλοποιήθηκε για πρώτη φορά στην πρωτεύουσα του Κατάρ το 2015 από τους Τhe Νew York Times, στη συνέχεια ακολούθησε το Βερολίνο και γίνεται υπό διαφορετικό καθεστώς από το 2019 και μετά, αφού έκτοτε διοργανώνεται από το Democracy and Culture Foundation και υπό την αιγίδα των Τhe New York Times.

Στη φετινή έκδοση που θα γίνει στην Αθήνα, προσωπικότητες από τον διεθνή χώρο των μουσείων, των γκαλερί, των πολιτιστικών φορέων, καθώς και διεθνείς και Έλληνες καλλιτέχνες, έχουν προσκληθεί για να συζητήσουν μία σειρά από θέματα που θα μπορούσε να πει κανείς ότι βρίσκονται κάτω από έναν γενικότερο προβληματισμό γύρω από την κοινωνική και πολιτική συμβολή της τέχνης και των θεσμών της. Η επιλογή της Αθήνας αντανακλά την άποψη των διοργανωτών ότι η εικαστική σκηνή της παρουσιάζει μία ιδιαίτερη δυναμική. Μεταξύ άλλων, τα θέματα προς συζήτηση είναι η επίδραση της Αθήνας στο εικαστικό γίγνεσθαι, το ποιος έχει την τέχνη στην κατοχή του, ποιος τη διακινεί, η σχέση ιδιωτικού – δημοσίου, ζητήματα δημοκρατικότητας, τα ΝFTs και το κατά πόσο προάγουν μία πιο προσβάσιμη τέχνη και ελεύθερη συνθήκη, ο πολιτικός αντίκτυπος της τέχνης, τα όρια πολιτικής, ακτιβισμού και τέχνης, η εμπλοκή της τέχνης με τις τοπικές κοινότητες και τις παραδοσιακές τεχνικές και η βιωσιμότητα.

Αποτελούμενη από ομιλίες και συζητήσεις που συντονίζουν δημοσιογράφοι-συνεργάτες των Τhe New York Τimes, η διοργάνωση, που θα πλαισιωθεί επίσης με επισκέψεις σε γκαλερί και μουσεία της πόλης, είναι βέβαια ένα γεγονός με κλειστό αριθμό συμμετεχόντων, οι οποίοι καταβάλλουν συνδρομή συμμετοχής.

Σε μια προσπάθεια να ανοίξουμε τον διάλογο στο ευρύτερο κοινό, παρουσιάζουμε στον Φάκελο του τεύχους ζητήματα όπως η σχέση του κέντρου – περιφέρειας, η περιβόητη εικαστική αθηναϊκή σκηνή και η «Αθήνα στον εικαστικό χάρτη» (έναν χάρτη με ποιο σημείο αναφοράς όμως;) είναι ορισμένα από αυτά. Μέλημά μας είναι να εξερευνήσουμε πώς ζητήματα δημοκρατικότητας διοχετεύονται στην τέχνη και τους θεσμούς της και εκφράζονται από αυτούς, όπως θα δείτε και το άρθρο “Μια εύθραυστη αλλά ταυτόχρονα δυναμική ισορροπία”. Η σχέση ιδιωτικού – δημοσίου, που απασχολεί ιδιαίτερα την εγχώρια εικαστική σκηνή, είναι επίσης ένα ζήτημα που προσεγγίζουμε, περισσότερο όμως ως χαρτογράφηση. Πιο πολύ ως κείμενα που θέτουν προβληματισμούς παρά δίνουν απαντήσεις, με κριτική πρόθεση και με σκοπό να θίξουμε και θέματα που απασχολούν όλους, φιλότεχνους και μη, ενώ ταυτόχρονα υποδηλώνουν και τις κυρίαρχες αφηγήσεις και τους αφηγητές στην τέχνη σήμερα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 7 του The Art Newspaper Greece (Ιούνιος – Ιούλιος 2022). Επιμέλεια αναδημοσίευσης The Art Newspaper Greece Team.

 

TAGS