Παραχώρηση: ΜΟΡΙΑΣ ’21

Ο Μοριάς ξανασυστήνεται για την επέτειο του ‘21

Σώματα που κινούνται αργά και παίρνουν μια συγκεκριμένη στάση για λίγο μπροστά από ένα ζωγραφισμένο φόντο. Αυτά ήταν τα ταμπλό-βιβάν (tableaux vivants), μια μορφή τέχνης και ψυχαγωγίας ιδιαίτερα δημοφιλής κατά το 19ο αιώνα, η παράδοση της οποίας ζωντανεύει αυτή και την επόμενη εβδομάδα στα Πολυκαταστήματα Attica της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας αντίστοιχα. Τέσσερις ηθοποιοί συνδιαλέγονται με έξι γνωστούς πίνακες του Μουσείου Μπενάκη που απεικονίζουν στιγμές από την Επανάσταση του 1821, σε χορογραφία Φρόσως Κορού και σκηνογραφία Όλγας Μπρούμα, στο πλαίσιο του προγράμματος πολιτιστικού τουρισμού ΜΟΡΙΑΣ ’21.

Με έναν ξεχωριστό συνδυασμό πλούσιας φύσης, ιδιαίτερης κουζίνας, μοναδικών παραλίων και ιστορίας που χάνεται στο βάθος των αιώνων, ο Μοριάς βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις προτίμησης των εκδρομέων όλο τον χρόνο. Φέτος, όμως, με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, ο ΜΟΡΙΑΣ ’21 μας οδηγεί στα βήματα των ηρώων της Επανάστασης και στα κέντρα όπου γεννήθηκε αυτή μέσα από θεματικές διαδρομές και διαδραστικές εμπειρίες που φέρνουν πτυχές της εποχής στο σήμερα. «Το πρόγραμμα δίνει την αφορμή να μετατρέψουμε την Ιστορία σε προορισμό και να διδαχθούμε από αυτήν, για να δημιουργήσουμε όλοι μαζί ένα καλύτερο μέλλον», δήλωσε σχετικά στη συνέντευξη τύπου η Αλεξάνδρα Τηλιγάδα-Δαυίδ, συνιδρύτρια του οργανισμού Discover Greek Culture, ο οποίος έχει αναλάβει την υλοποίησή του.

Η ιδέα ξεκίνησε από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και την ΤΕΜΕΣ, η οποία διατηρεί επενδύσεις στην περιοχή, όπως το Costa Navarino, σε συνεργασία με την Πρωτοβουλία 1821-2021, με στόχο να γνωρίσουμε βιωματικά τον τόπο όπου εδραιώθηκε ο Αγώνας για την Ανεξαρτησία. Αναπτύχθηκαν, έτσι, συμβολικά 21 ιστορικές διαδρομές διάρκειας τριών, πέντε και επτά ημερών που συνδέουν οκτώ δήμους και έντεκα προορισμούς, ώστε να ακολουθήσουμε κυριολεκτικά την πορεία της Επανάστασης στην κοιτίδα της. Παράλληλα, πίνακες Ελλήνων και ξένων ζωγράφων με τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, την απελευθέρωση της Καλαμάτας, την άλωση της Τριπολιτσάς, την έναρξη της Επανάστασης στην Ανατολική Μάνη και την άφιξη του Καποδίστρια στο Ναύπλιο θα προβάλλονται σε πόλεις της Πελοποννήσου, σε πέντε από τις οποίες παρουσιάζεται σπονδυλωτή έκθεση ενδυμασιών της Πελοποννήσου και του Αργοσαρωνικού σε διοργάνωση του Ιδρύματος Γεωργίου & Βικτώριας Καρέλια, σε συνεργασία με το Λύκειο των Ελληνίδων Καλαμάτας. Ακόμη, οι ηρωικές μορφές των πρωταγωνιστών του ‘21 Πετρόμπεη, Κολοκοτρώνη, Παπαφλέσσα, Νικηταρά Παπατσώνη, Αναγνωσταρά, Καποδίστρια, Παναγιώτη Κεφαλά, Κόδριγκτων, Χέυδεν, Δεριγνύ, Αλέξανδρου Καντακουζηνού, Αμβρόσιου Φραντζή και Ιμπραήμ ξεπροβάλλουν σε Καλαμάτα, Ναύπλιο, Κόρινθο, Τρίπολη, Πύλο, Μονεμβασιά, Τριφυλία, Μεσσήνη, Ανατολική και Δυτική Μάνη ως συνθέσεις πορτρέτων ή εικαστικές αποτυπώσεις ιστορικών γεγονότων από το ΙΓ’ Εργαστήριο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.

Παραχώρηση: ΜΟΡΙΑΣ ’21

«Επιλέξαμε ως μέσο το graffiti επειδή φέρνει την τέχνη πιο κοντά στους πολίτες με το να την κάνει στοιχείο της καθημερινότητάς τους και έχει μια ευρύτερη κοινωνική παρέμβαση», είπε στην Art Newspaper Greece η δρ. Ερατώ Χατζησάββα, Πρόεδρος του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της σχολής. «Σε όλες τις περιοχές οι επιφάνειες που αξιοποιήθηκαν προέκυψαν καθ’ υπόδειξη των τοπικών αρχών, στις οποίες και θα παραμείνουν οι τοιχογραφίες, ως παρακαταθήκη». Η συνεργασία με τους κατά τόπους Δήμους ήταν κομβικής σημασίας για την επιτυχία της δράσης, όπως λέει, ενώ προηγήθηκε έρευνα για τη σχέση κάθε προσώπου του 1821 με την πόλη όπου βρίσκεται το αντίστοιχο έργο.

Άλλωστε, ο ΜΟΡΙΑΣ ’21 τελεί υπό την επιστημονική επιμέλεια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και των καθηγητών Αθανάσιου Κατσή, Νίκου Ζαχαριά, Θανάση Χρήστου και Θάνου Βερέμη, καθώς και υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021». Μάλιστα, το πολυσχιδές πρόγραμμά του δεν περιορίζεται μόνο στην ιστορία και την τέχνη: υλικά, γεύσεις και μυστικά της κουζίνας που ανέδειξε η έρευνα του Πανεπιστημίου διασταυρώνονται σε ένα μενού με θέμα «Τα πιάτα της Επανάστασης» από τον σεφ Λευτέρη Λαζάρου, το οποίο συνοδεύουν τοπικές ποικιλίες κρασιών επιμελημένες από τον master of wine Κωνσταντίνο Λαζαράκη, ενώ έχουν γίνει και εκπαιδευτικά βίντεο για την εκτέλεση των συνταγών, ώστε να τα εντάξουν αν θέλουν οι επίδοξοι σεφ στα μενού εστιατορίων σε όλη την Ελλάδα. Τέλος, το Πανεπιστήμιο,  σε συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, έχει μελετήσει, φωτογραφήσει και καταγράψει 27 αιωνόβια δέντρα που υπήρξαν κυριολεκτικά μάρτυρες των γεγονότων.

Συνολικά, στη διοργάνωση συμμετέχουν πάνω από εβδομήντα ιδρύματα, φορείς και εταιρείες, καθώς και η Περιφέρεια και δώδεκα δήμοι της Πελοποννήσου ως στρατηγικοί εταίροι. Αυτό αποτελεί απόδειξη ότι «μαζί μπορούμε να επιτύχουμε περισσότερα. Αυτό κατάφεραν οι πρόγονοί μας και διδάχθηκαν τόσο από τις επιτυχίες τους όταν ήταν ενωμένοι όσο και από τις αποτυχίες όταν δεν ήταν», είπε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη τύπου ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Κωνσταντακόπουλου. «Η Επανάσταση του 1821 μας έδειξε πως τα μεγάλα οράματα πραγματοποιούνται από όλους μαζί, όταν όλες οι φωνές, όσο διαφορετικές και αν είναι, συνδέονται και γίνονται μία δυνατή θέληση».

TAGS