Τη δωρεά ενός μεγάλου μέρους της Συλλογής του με έργα σύγχρονης τέχνης, σε τέσσερα διακεκριμένα δημόσια ιδρύματα σε Αθήνα, Σικάγο, Νέα Υόρκη και Ηνωμένο Βασίλειο, ανακοίνωσε σήμερα ο συλλέκτης.
«Αυτή η συλλογή αξιόλογων καλλιτεχνικών δημιουργημάτων δικαιούται και αξίζει να εμπνέει και να συγκινεί όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους στο μέλλον. Για εμένα, δεν υπήρξε ποτέ άλλη προοπτική από την μετατροπή της ιδιωτικής μου συλλογής σε δημόσιο αγαθό». Με αυτά τα λόγια ολοκλήρωσε την ομιλία του σήμερα Τετάρτη 12 Απριλίου στο Πρώην Καπνεργοστάσιο, ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος. Μια ομιλία με την οποία, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και των διευθυντών των τεσσάρων μουσείων, ανακοίνωσε την δωρεά ενός μεγάλου μέρους της συλλογής του σε τέσσερα διεθνή δημόσια ιδρύματα.
Συγκεκριμένα, η Δωρεά αποτελείται από 350 έργα 142 καλλιτεχνών από τη Συλλογή, εκ των οποίων 140 προορίζονται για το ΕΜΣΤ, περίπου 100 σε κοινή δωρεά στα Guggenheim και MCA Chicago και 110 για την Tate.
Η Συλλογή ∆.∆ασκαλόπουλου αποτελεί ένα ευρύ σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης από κορυφαίους καλλιτέχνες της διεθνούς εικαστικής σκηνής των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Τα έργα της Συλλογής αντικατοπτρίζουν τους καίριους προβληµατισµούς της τέχνης και ταυτόχρονα αφορούν οικουµενικά, αρχέγονα και διαχρονικά θέµατα, όπως η ανθρώπινη οντότητα ως πηγή δηµιουργίας, αλλά και ως πεδίο υπαρξιακής, κοινωνικής και ιδεολογικής πάλης. Σε αυτήν περιλαµβάνονται σηµαντικοί καλλιτέχνες όπως: Marina Abramović, Kutluğ Ataman, Matthew Barney, Louise Bourgeois, Βλάσης Κανιάρης, Helen Chadwick, Paul Chan, Bruce Conner, Abraham Cruzvillegas, Robert Gober, David Hammons, Mona Hatoum, Isaac Julien, Γιάννης Κουνέλλης, Στάθης Λογοθέτης, Sarah Lucas, Paul McCarthy, Steve McQueen, Ana Mendieta, Marisa Merz, Annette Messager, Wangechi Mutu, Ernesto Neto, Rivane Neuenschwander, Cornelia Parker, Pipilotti Rist, Dieter Roth, Doris Salcedo, Kiki Smith, Paul Thek.

Δημήτρης Δασκαλόπουλος φωτό: Ναταλία Τσουκαλά
Μέσω της Συλλογής, ο δηµιουργός της, ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος, λειτούργησε για σχεδόν 30 χρόνια ως θεµατοφύλακας των ιδεών και της ανθρώπινης δηµιουργικότητας, έχοντας ως βασικό µέληµα τη διάχυση των µηνυµάτων της τέχνης σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες, λόγω της βαθιάς πεποίθησής του ότι η τέχνη έχει την ικανότητα να εµπνέει τους ανθρώ πους και να κεντρίζει τη συλλογική συνείδηση. Στην προσπάθεια αυτή να µεταφέρει τον θαυµασµό του, ο ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος, σε όλο το διάστηµα της ενασχόλησής του µε την τέχνη, στήριξε ενεργά µε προσωπική και οικονοµική συνεισφορά πολλά µουσεία, εκθέσεις και καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες ανά τον κόσµο. Συγχρόνως, διατήρησε ανοιχτή πολιτική δανεισµού των έργων της Συλλογής, ενώ δηµιούργησε τον ΝΕΟΝ που ασχολείται µε την προαγωγή της σύγχρονης τέχνης στο κοινό της Ελλάδας. Έτσι, η απόφαση για αυτή τη δωρεά σε μεγάλα μουσεία αποτελεί την φυσική εξέλιξη αυτής της νοοτροπίας και αυτού του τρόπου δράσης.
Όπως υποστηρίζει ο ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος, «Θεωρώ ότι ο συλλέκτης έχει ευθύνη απέναντι στα έργα της συλλογής του και τους καλλιτέχνες: έχει την ηθική υποχρέωση να φροντίζει για το µέλλον της συλλογής του µε την ίδια έγνοια και προσοχή που επένδυσε για τη δηµιουργία της. Η τέχνη αποκτά νόηµα και επιρροή µόνο µέσα από τη συνδιαλλαγή της µε το κοινό. Γι’ αυτό η τέχνη περισσότερο από ιδιοκτήτες, χρειάζεται κοινωνούς. Αυτό το σκεπτικό µε οδήγησε στην απόφαση να δωρίσω το µεγαλύτερο µέρος της συλλογής µου σε σηµαντικά µουσεία σύγχρονης τέχνης. Μέσω της δωρεάς, τα έργα θα είναι προσβάσιµα στο ευρύ κοινό, θα έχουν την απαραίτητη φροντίδα ώστε να διατηρηθούν για τις µελλοντικές γενιές και θα παραµείνουν σε διάλογο µε την τέχνη του µέλλοντος».
«Ο διαμοιρασμός των έργων μεταξύ των αποδεκτών υπήρξε αντικείμενο προσεκτικής επεξεργασίας από την ομάδα των συνεργατών της Συλλογής» τόνισε ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος «έτσι ώστε κάθε υποσύνολο της συνολικής δωρεάς να είναι αντιπροσωπευτικό του πνεύματος της συλλογής και να εκφράζει το μήνυμα της, καθώς και να είναι συμβατό με τις υπάρχουσες συλλογές των μουσείων χωρίς να δημιουργεί επικαλύψεις. Τα μουσεία είχαν επίσης την ευκαιρία να κάνουν την τελική δική τους επιλογή από τον ευρύτερο κατάλογο έργων που τους προσφέρθηκε αρχικά».
«Ο συλλέκτης, µε την προσφορά της προσωπικής συλλογής του σε τέσσερα κορυφαία Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης, λειτουργεί ως καταλύτης στον µετασχηµατισµό, στην µετάπτωση των ιδιωτικών αυτών έργων σε δηµόσια αγαθά, προσβάσιµα σε µας και τις επόµενες γενεές» δήλωσε στην ομιλία της η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη

Sarah Lucas «Bunny Gets Snookered #10», 1997 ©της καλλιτέχνιδος, παραχώρηση Sadie Coles HQ, London. Το έργο δωρίζεται σε Guggenheim και MCA Chicago
Ο Richard Armstrong, ∆ιευθυντής του Μουσείου και Ιδρύµατος Solomon R. Guggenheim δήλωσε ότι «η πεποίθησή του Δημήτρη Δασκαλόπουλου ότι η ανθρώπινη δηµιουργικότητα µπορεί να ενδυναµώσει τη ζωή των πολιτών και πρέπει να είναι προσβάσιµη σε όλους, είναι το θεµέλιο τόσο για την πρωτοπόρα δουλειά του µε τον ΝΕΟΝ όσο και για τη θητεία του ως trustee του Μουσείου Guggenheim. Αυτή η εξαιρετική δωρεά από την Συλλογή του στο Μουσείο Guggenheim και το Μουσείο MCA Chicago θα συµβάλλει στη σηµαντική διεύρυνση των αφηγήσεων µέσα από τις µόνιµες συλλογές µας».
«Αυτή η δωρεά» είπε η η ∆ρ. Maria Balshaw CBE, ∆ιευθύντρια της Tate «είναι µια πράξη εξαιρετικής γενναιοδωρίας από τον ∆ηµήτρη ∆ασκαλόπουλο και σηµατοδοτεί µια ιδιαίτερη στιγµή για την συλλογή της Tate. Όχι µόνο γιατί περιλαµβάνει έναν µεγάλο αριθµό έργων, αλλά επίσης λόγω του διαµετρήµατος των καλλιτεχνών, από την Louise Bourgeois στον David Hammons και τη Mona Hatoum. Η συλλογή της Tate είναι µια δηµόσια συλλογή, ανήκει και απευθύνεται στο κοινό, και αυτά τα έργα, µέσω των τεσσάρων γκαλερί µας, θα φτάσουν σε εκατοµµύρια επισκέπτες».
Η Κατερίνα Γρέγου, Καλλιτεχνική ∆ιευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, δήλωσε πως «αυτή είναι η σηµαντικότερη δωρεά στην εικοσάχρονη ιστορία του ΕΜΣΤ, όσον αφορά τόσο το µέγεθος όσο και τη σπουδαιότητα. ∆εν θα μπορούσε να έχει έρθει σε καλύτερη συγκυρία, ενώ η Ελλάδα βγαίνει από την οικονοµική κρίση, το Μουσείο εισέρχεται σε µια νέα περίοδο πλήρους λειτουργίας µε νέο καλλιτεχνικό πρόγραµµα και µια δυναµική σειρά περιοδικών εκθέσεων και εκδηλώσεων».

Kutluğ Ataman “Küba” 2004, Εγκατάσταση βίντεο 40 καναλιών με ήχο, 40 χρησιμοποιημένες καρέκλες, 40 τραπέζια, 40 τηλεοράσεις. Άποψη εγκατάστασης: Portals, Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, Βουλή των Ελλήνων και NEOΝ Φωτογραφία: ©Ναταλία Τσουκαλά, παραχώρηση NEO. Δωρίζεται στο ΕΜΣΤ.
Τέλος, η Madeleine Grynsztejn, ∆ιευθύντρια Pritzker του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο είπε πως «ο ∆ηµήτρης ∆ασκαλόπουλος συµµερίζεται την προσήλωση του MCA στην αξιοποίηση της τέχνης των καιρών µας ως καταλύτη της κριτικής σκέψης, της κοινωνικής αλλαγής και του συλλογισµού, που εκκινεί από µια ακλόνητη πεποίθηση ότι η τέχνη διευρύνει τη συλλογική φαντασία. Αυτή η ρηξικέλευθη πρωτοβουλία εστιάζει στη συνεργασία µεταξύ κορυφαίων µουσείων σε παγκόσµιο επίπεδο και διευκολύνει την ανταλλαγή επιµελητικών ιδεών και τη δηµιουργία λειτουργικών µοντέλων, σηµατοδοτώντας ένα νέο κεφάλαιο στον τρόπο που τα µουσεία διαχέουν την Τέχνη στο ευρύ κοινό».