Ένας χώρος όπου θα εκτίθεται ο «Salvador Mundi» του Λεονάρντο ντα Βίντσι φαίνεται ότι χτίζεται στη Σαουδική Αραβία.
Είχαμε γράψει στις αρχές του χρόνου για το ντοκιμαντέρ «The Lost Leonardo» που ακολουθούσε την τρελή πορεία ενός πίνακα που βρέθηκε το 2005 στη Νέα Ορλεάνη, αγοράστηκε για 1.175 δολάρια, στη συνέχεια πολλοί ειδικοί (αλλά όχι όλοι) θεώρησαν ότι είναι ένας αυθεντικός Ντα Βίντσι και κατέληξε 12 χρόνια αργότερα να πουληθεί στο εξωφρενικό και αξεπέραστο (μέχρι και σήμερα) ποσό των 450 εκατομμυρίων (!!!) δολαρίων. Και κατόπιν να χαθούν τα ίχνη του. Λοιπόν, σύμφωνα με το theartnewspaper.com υπάρχουν εξελίξεις σε αυτή την ιστορία.
Ο πίνακας αποκτήθηκε επίσημα σε δημοπρασία του Christie’s στη Νέα Υόρκη από τον Badr bin Abdullah, ο οποίος πιστεύεται ότι ενεργούσε ως πληρεξούσιος του πρίγκιπα διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας Μπιν Σαλμάν. Αγοράστηκε όπως είπαμε για 450 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας τον τον πιο ακριβό πίνακα που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία ενώ δεν έχει ακόμη εκτεθεί από τότε που αποκτήθηκε.
Πριν από μια εβδομάδα όμως, ο Βρετανός ιστορικός τέχνης Martin Kemp έκανε μια πολύ σημαντική αποκάλυψη από το πόντιουμ του Φεστιβάλ Λογοτεχνίας του Τσέλτεναμ. Ο Kemp δήλωσε πως έχει κληθεί στη Σαουδική Αραβία για να επιθεωρήσει τον πίνακα μετά από πρόσκληση του διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν Αλ Σαούντ, ο οποίος του ανέφερε ότι χτίζει μια γκαλερί τέχνης στην οποία θα εκθέσει τον πιο ακριβό πίνακα στον κόσμο. Πρόσθεσε μάλιστα πως το κτίριο θα είναι έτοιμο μέχρι το 2024.
Για να πούμε εν συντομία την ιστορία του έργου, ο «Salvador Mundi» («Σωτήρας του Κόσμου») βγήκε σε δημοπρασία το 2005 στον οίκο St. Charles Gallery της Νέας Ορλεάνη στις ΗΠΑ και στη διάρκεια της συντήρησης του διαπιστώθηκε πως κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για πίνακα που βγήκε από το εργαστήριο του Ντα Βίντσι. Πολλοί ειδικοί εκτίμησαν πως ήταν ένα αντίγραφο του πρώτου έργου αλλά αργότερα και όταν ο αποκατεστημένος πίνακας εκτέθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου (το 2011) είχε επικρατήσει η άποψη ότι πρόκειται για έναν αυθεντικό Ντα Βίντσι. Και ως τέτοιος κατέληξε στη δημοπρασία των Christie’s το 2017.
Ο πίνακας, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί «αρσενική Μόνα Λίζα» είναι ένα πορτρέτο του Ιησού Χριστού που τον απεικονίζει να ευλογεί ενώ μια διαφανής σφαίρα είναι ισορροπημένη στην παλάμη του αριστερού του χεριού.
Πάντως ο «Salvador Mundi» παραμένει ακόμη πηγή διαφωνιών μεταξύ των ιστορικών τέχνης καθώς ορισμένοι πιστεύουν ότι ο Λεονάρντο συνέβαλε μόνο εν μέρει στο τελικό αποτέλεσμα και ότι η αυθεντικότητά της δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί οριστικά.
Διαβάστε το άρθρο μας για το ντοκιμαντέρ «The Lost Leonardo» εδώ