O Hunter Biden επί το έργον, Πηγή: Instagram

Hunter Biden: Καλλιτέχνης ή γιος πλανητάρχη;

Ενώ ο γιός του Προέδρου των ΗΠΑ ετοιμάζεται για την πρώτη του έκθεση, ο Λευκός Οίκος προσπαθεί να μη μουτζουρωθεί από τα πάσης φύσεως μελάνια που φαίνεται να απλώνονται γύρω του. 

Πριν από δυο περίπου εβδομάδες, ένας γνωστός και μη εξαιρετέος τεχνο-βανδαλιστής  ονόματι Rod Webber εισέβαλε στη Νεουορκέζικη γκαλερί Georges Berges, έβγαλε ένα ροζ σπρέι και πρόλαβε να γράψει στον τοίχο τη λέξη «Dad» πριν ακινητοποιηθεί από τους σεκιουριτάδες του χώρου. Αυτό που ήθελε να γράψει ο Webber, σύμφωνα με δήλωση του, ήταν «Daddy is a war criminal» («ο μπαμπάς είναι εγκληματίας πολέμου»). Ο daddy είναι ο Πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Joe Biden, o γιός είναι ο (ζωγράφος) Hunter Biden ενώ η γκαλερί George Berges είναι αυτή που τον εκπροσωπεί και που ωστόσο τη στιγμή εκείνη (ούτε και καμία άλλη στιγμή μέχρι τώρα) δεν είχε αναρτήσει στην αίθουσα της κανένα έργο του.

Ήταν ένα μικρό παράδειγμα της δημοσιότητας για όλους τους λάθος λόγους που έχει πάρει τον τελευταίο καιρό η νέα καριέρα του υιού Biden επισκιάζοντας την (όποια) αξία του έργου του. Και αυτοί οι λάθος λόγοι έχουν και συνέχεια.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.  Ο 51χρονος Hunter Biden είναι ένας από τους δυο γιούς του Joe Biden (o άλλος, ο Beau, πέθανε το 2015 από καρκίνο σε ηλικία 46 ετών), δικηγόρος στο επάγγελμα και στο βιογραφικό του εντοπίζουμε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, όπως καταχρήσεις, υπερασπίσεις εμπλεκομένων σε διαφθορά, κάτι περίεργες επιχειρηματικές συναλλαγές σε Ουκρανία και Κίνα και διάφορα άλλα θεματάκια που η πλευρά του Τραμπ φρόντισε να αναδείξει δεόντως προεκλογικά μπας και βγάλει τίποτα χρήσιμο σε ψήφους. Η ενασχόληση του (αυτοδίδακτου) Hunter με την τέχνη δεν έχει αποσαφηνιστεί πότε ακριβώς ξεκινάει (ο ίδιος δηλώνει ότι ζωγράφιζε πάντα) αλλά τα τελευταία χρόνια φαίνεται πως έχει εξελιχθεί σε fulltime job. «Η τέχνη με κρατάει υγιή» έλεγε ο ίδιος πριν τις εκλογές «και μακριά από εκεί που δεν θα έπρεπε να είμαι» χωρίς να προσδιορίσει ποια ακριβώς είναι αυτά τα μέρη.

Τι γνωρίζουμε για την ίδια την τέχνη του Hunter; Κατ’ αρχάς γνωρίζουμε περισσότερα για την τεχνική του. Ότι για παράδειγμα ζωγραφίζει σε οριζόντιες επιφάνειες (και όχι σε καβαλέτο), ότι χρησιμοποιεί ακρυλικά χρώματα σε καμβά αλλά και μελάνια τα οποία φυσάει πάνω σε  χαρτί yupo σχηματίζοντας κάποια από τα ψυχεδελικά μοτίβα του που μοιάζουν σα να είναι βακτήρια ιδωμένα μέσα από μικροσκόπιο. Ζωγραφίζει επίσης σε ξύλο και μέταλλο. Αυτό που επίσης έχει γίνει γνωστό είναι πως θαυμάζει καλλιτέχνες όπως η Yayoi Kusama, ο Sean Scully, ο Mark Bradford και ο David Hockney. Αρκετοί τεχνοκριτικοί έχουν ρωτηθεί για την ποιότητα των δημιουργιών του Hunter αλλά οι περισσότεροι από αυτούς, ορθώς σκεπτόμενοι, απέφυγαν την όποια τοποθέτηση, θεωρώντας ότι δεν μπορούν να κρίνουν ένα έργο από φωτογραφίες στο internet χωρίς να έχουν αντίληψη της υφής που προσδίδει η άμεση θέαση. Γενικά πάντως οι απόψεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας δεν ξεκαθαρίζουν ακριβώς αν ο καλλιτέχνης έχει πετύχει το στόχο του στη ζωγραφική που σύμφωνα με τον ίδιο συνίσταται στο «να προσπαθώ να αναδείξω αυτό που νομίζω ότι είναι η καθολική αλήθεια, ότι όλα δηλαδή είναι συνδεδεμένα και ότι υπάρχει κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τις πέντε αισθήσεις μας και που μας συνδέει όλους» όπως δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξη του στο Artnet. Πάντως ο τεχνοκριτικός της Washington Post Sebastian Smee ήταν αρκετά αποθαρρυντικός σε δήλωση του στο CNN:  «Ο λόγος ύπαρξης της ζωγραφικής του μοιάζει να είναι θεραπευτικός για τον ίδιο, πράγμα απολύτως σεβαστό, αλλά αν ήμουν επιμελητής θα δυσκολευόμουν να βρω τρόπους να το μοιραστώ με το κοινό».

Hunter Biden “Untitled” (2020) μεικτή τεχνική σε χαρτί © the artist and George Berger Gallery

Αυτός πάντως που προφανώς βρήκε τρόπους να μοιραστεί το έργο του Biden με το κοινό είναι ο γκαλερίστας του Σόχο George Berger, μια αρκούντως περίεργη προσωπικότητα, με ιστορικό φυλάκισης, γνωστός μέχρι τώρα περισσότερο ως εκπρόσωπος του Σιλβέστερ Σταλόνε (τον οποίο πάντως δεν εκπροσωπεί πιά). Ο Berges εμφανίζεται κατά κάποιον τρόπο ως μέντορας του Hunter και πρόσφατα ανακοίνωσε μάλιστα πως το φθινόπωρο η γκαλερί του θα φιλοξενήσει την πρώτη ατομική του καλλιτέχνη. Σύντομα διέρρευσαν και κάποιες τιμές που κοστολογούσαν τα έργα του Hunter σε 75.000 δολάρια για τα έργα σε χαρτί και 500.000 δολάρια για τους μεγάλου μεγέθους καμβάδες.

Και κάπου εδώ ο Λευκός Οίκος άρχισε να ανεβάζει πυρετό. Γιατί προφανώς άλλο το να εξασκείς το χόμπι σου και άλλο να εισβάλεις στην αγορά της τέχνης (ή για την ακρίβεια να εισβάλει το όνομα σου στο χώρο της αγοράς της τέχνης). Με τα μέσα (σόσιαλ και μη) να αρχίζουν το πάρτι, η πιο σημαντική κυβέρνηση του πλανήτη εξέδωσε για πρώτη φορά επίσημες οδηγίες δεοντολογίας για την καριέρα ενός ερασιτέχνη ζωγράφου. Σύμφωνα με αυτές, οι αγοραστές των έργων θα παραμείνουν μυστικοί και άγνωστοι (τόσο στον Hunter όσο και στον πατέρα του) για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα προσέγγισης της οικογένειας Biden για πολιτικούς ή οικονομικούς λόγους μέσω των αγοραπωλησιών καθώς και για να απομακρυνθούν άνθρωποι που θα φέρουν σε αμηχανία το οβάλ γραφείο.

Αν αναρωτιέστε τι γνώμη έχει ο πρόεδρος για την τέχνη του Hunter, ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναλαμβάνει να μας ενημερώσει πως «ο μπαμπάς αγαπάει ό,τι κάνω», πράγμα βέβαια που δεν μας διαφωτίζει για το καλλιτεχνικό κριτήριο του ανθρώπου που ίσως κρατάει τις τύχες μας στα χέρια του. Όπως και να έχει πάντως, πριν ακόμη την πρώτη του έκθεση, ο Hunter Biden θα πρέπει να αγωνιστεί σκληρά για να αποδείξει την αξία του ως καλλιτέχνης. Το μόνο ίσως που θα αλλάξει σε λίγο καιρό είναι ότι θα χρειαστεί να αποδείξει την αξία του όντας πλούσιος καλλιτέχνης.

 

TAGS
Art For Tomorrow,16-20 June