H Κατερίνα Δαφέρμου μας φέρνει ειδήσεις, σχολιάζει την επικαιρότητα και μας δίνει μια πρώτη άποψη της εικαστικής κίνησης της σεζόν που έρχεται δυναμικά μετά τις διακοπές.
«Υπάρχει ένα ποντίκι στη σοφίτα»… Η έκθεση του Camille Blatrix στον χώρο τέχνης The Intermission παίρνει παράταση έως τις αρχές Σεπτεμβρίου. Στο πρόγραμμά του παρουσιάζονται συνθέσεις πρωτοποριακών καλλιτεχνών σε συνεργασία με την γκαλερί που τους εκπροσωπεί, καθώς πολλές φορές τα έργα δημιουργούνται in situ. Για τον Blatrix, το The Intermission συνεργάστηκε με την Balice Hertling, στο Παρίσι. Τον Γάλλο γλύπτη θα διαδεχτεί στο The Intermission ο Αμερικανοτυνήσιος Alex Ayed, της ίδιας γκαλερί. Η τελευταία του έκθεση οργανώθηκε στο Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι, όπου και σπούδασε.
Η σύμβουλος τέχνης Άρτεμις Μπαλτογιάννη που ίδρυσε το The Intermission το 2019 βρίσκεται σε σύμπνοια με τις τάσεις της αγοράς και αφουγκράζεται τις προτιμήσεις της καλά εκπαιδευμένης νέας γενιάς συλλεκτών, με φινιρισμένο γούστο.
Στις 21 Σεπτεμβρίου ξεκινάει στον χώρο Tavros η έκθεση της Didem Pekün, «Disturbed Earth». Θα προβληθεί η ομώνυμη ταινία (η πρεμιέρα της στο BFI London Film Festival) και θα παρουσιαστούν εφάμιλλα φιλμ, από την Νότιο-Ανατολική Ευρώπη, και διεξαχθούν συζήτησεις περί της κινηματογραφικής αναπαράστασης της ιστορίας. Είναι μια αφορμή να αναλογιστεί κανείς το παρελθόν των γειτονικών χωρών, αλλά και να αναθεωρήσει αυτό της δικής του, με μια μακροσκοπική οπτική.
Στις 14 Οκτωβρίου εγκαινιάζεται στον Tavros (εκεί είδαμε πρόσφατα την ποιητική δουλειά της Jumana Emil Abboud η οποία συμμετέχει στην φετινή Documenta) η έκθεση «The Sea Around Us», ενώνοντας μια μακροχρόνια αρχειακή έρευνα για την ιστορία των λιμανιών της Μασσαλίας και της Οδησσού με σύγχρονα έργα τέχνης. Για τη μεταμορφωτική επίδραση της θάλασσας στην ανθρώπινη ύπαρξη, μίλησε πρώτος ο μεγάλος παραμυθάς Όμηρος. Η θάλασσα λειτουργεί ως πέρασμα αλλά και ως όριο θανάτου. Η έκθεση θα πλαισιωθεί από πλούσιο δημόσιο πρόγραμμα με συζητήσεις, ομιλίες και προβολές.
Η Δάφνη Ζουμπουλάκη θα υποδεχτεί το φθινόπωρο (από 8 Σεπτεμβρίου) τον Γάλλο Louis Barthélemy με την ιδιοφυή του έκθεση «The Wrestlers». Δημιούργησε αίσθηση η πολύ ιδιαίτερη ματιά του πάνω στους Σενεγαλέζους παλαιστές, τους οποίους παρατήρησε από κοντά στο Ντακάρ. Υφαίνει τις φιγούρες τους με παραδοσιακό τρόπο, πάνω σε ακριβά υφάσματα της βόρειας Αφρικής. Η αρχέγονη πάλη αποπνέει μυθική αίγλη που επιβάλλεται με τη δύναμη του χρώματος και της υφής, την αμεσότητα και τη σαφήνεια του σχεδίου, την τονισμένη σωματική βαρύτητα. Σπεύσατε.
Ο Τάκης Μαυρωτάς επιμελείται την έκθεση του Βασίλη Θεοχαράκη στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, τον Οκτώβριο. Παρουσιάζεται η καινούρια δουλειά με τοπιογραφίες του ιδιοσυγκρασιακού ζωγράφου, μαθητή του Παπαλουκά (τρέχουσα έκθεση), μαζί με συνθέσεις που παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πλούσια έκδοση θα περιλαμβάνει κείμενα των Δεληβοριά, Μαυρωτά και της Μαρίνας Λαμπράκη Πλάκα.
Ο Άγγελος Πλέσσας αναδεικνύεται σε έναν από τους πιο πολυσχιδείς καλλιτέχνες της γενιάς του. Στην Πορτογαλία συμμετέχει στην έκθεση του σημαντικού μουσείου Serralves The Art of Mushrooms, εξετάζοντας την παράξενη συμβίωση της ανθρωπότητας με τη φύση.
Στο P.E.T. Projects προετοιμάζεται βραδιά λήξης της τρέχουσας έκθεσης τέλη Σεπτεμβρίου. Τον Οκτώβριο, θα οργανωθούν εργαστήρια Vogueing: Ένας ξέφρενος χορός της δεκαετίας του 1980, ο οποίος συναρπάζει εκ νέου την underground σκηνή της Νέας Υόρκης.
Ό, τι προλαβαίνουμε στα ελληνικά νησιά: Στα Κύθηρα στην γκαλερί Follow your art διοργανώνεται η έκθεση «Νέες παρουσίες» (Έλενα Αντωνοπούλου, Βασιλική Κούκου, Γιώργος Συρίγας, Μαρία Φιλιππακοπούλου) από τις 13 Αυγούστου.
Το Ars Brevis είναι μόνιμη στήλη του έντυπου The Art Newspaper Greece (το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 8, Αύγουστος – Σεπτέμβριος ’22).