© The Art Newspaper Greece

Apollo: Ένας ήλιος πάνω από την Ύδρα

Αποκαλύφθηκε – ή μάλλον ανέτειλε – επιτέλους το καλά κρυμμένο μυστικό του project του Jeff Koons στα Σφαγεία της Ύδρας.

Η αναμονή προφανώς άξιζε τον κόπο, καθώς ο παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνης πρωτοτύπησε για ακόμη μια φορά δημιουργώντας μια φαντασμαγορική και πολυαισθητηριακή σε όσους βρεθήκαμε στα εγκαίνια της περασμένης Δευτέρας. Είναι η πρώτη φορά στα χρόνια που λειτουργούν τα Σφαγεία της Ύδρας ως  DESTE Foundation Project Space Slaughterhouse, που η έκθεση που φιλοξενείται δεν εντάσσεται απλώς στο συγκεκριμένο κτίριο (με κίνδυνο πολλές φορές να υπερσκιάζεται από αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο) αλλά που είναι τόσο εντυπωσιακή και θεατρική (ως έμπνευση και παραγωγή) ώστε πραγματικά τον μεταμορφώνει. Για την ακρίβεια, ο χώρος στην έκθεση «Apollo» του Jeff Koons υποτάχθηκε στο project (σε βαθμό που αναρωτιόμαστε αν σηματοδοτεί το κλείσιμο ενός κύκλου) και μοιάζει σαν ένα σκηνικό ταινίας που σε μεταφέρει σε μια άλλην παράδοξη εποχή.

© The Art Newspaper Greece

Στον εξωτερικό χώρο  δεσπόζει ένας ήλιος τεραστίων διαστάσεων από κράμα μπρούτζου και χαλκού, που φαίνεται από κάθε πλευρά του νησιού και του οποίου οι ακτίνες βρίσκονται σε συνεχή κυκλική κίνηση σαν ανεμόμυλος. Ο δε εσωτερικός χώρος έχει μετατραπεί σε ναό προς τιμήν του Απόλλωνα: συναντούμε ψηφιδωτό πάτωμα, τοιχογραφίες που παραπέμπουν στις αντίστοιχες της Πομπηίας και στην οροφή έναν «ουρανό» γαλάζιο με χρυσά αστέρια. Ξεχωρίζει το ημίγυμνο άγαλμα του Απόλλωνα που φοράει στεφάνι από φύλλα χρυσού και έχει τον χιτώνα ριγμένο στα πόδια. Ο θεός κρατάει μια άρπα στην οποία έχει τυλιχθεί και κινείται ένα εντυπωσιακά αληθοφανές φίδι.

 

Στον περίβολο  του «ναού» νεαροί ντυμένοι σαν αρχαίοι ιερείς προστατεύουν τον «λατρευτικό» χώρο. Η ατμόσφαιρα μυρίζει έντονα λιβάνι και τη οσμη των ζώων που βρίσκονται σε μια διπλανή αίθουσα ενώ αντηχούν οι ήχοι από τα κουδούνια και τα βελάσματα. Σε ένα ξύλινο τραπέζι έχει τοποθετηθεί ένα σκεύος με ψωμιά σαν πρόσφορο, που οι επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν ένα έργο που απευθύνεται σε όλες τις αισθήσεις. Στο ίδιο τραπέζι έχει τοποθετηθεί ένα ουρητήριο και πίσω της μια ρόδα ποδηλάτου, αναφορά στα έργα Fountain  και Bicycle Wheel του Marcel Duchamp και στον ντανταϊσμό. Πιθανώς ο ίδιος ο Koons να δηλώνει δημόσια την επιρροή που άσκησε ο Duchamp στα έργα του και στα readymades, κοινά αντικείμενα που μεταμόρφωνε σε τέχνη. Άλλωστε η φράση «Γνώθι σεαυτόν» στην είσοδο του «ναού» δηλώνει πως η αυτογνωσία έχει παίξει το ρόλο της στην έκθεση. Κάτι ανάλογο δήλωσε ο Koons και κατά τη διάρκεια της συζήτησης που είχε με τον Massimilano Gioni στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση το περασμένο Σάββατο στο πλαίσιο του Art for Tomorrow.

© The Art Newspaper Greece

Παρόλο που ο ίδιος ο καλλιτέχνης δήλωσε πως δεν θα μιλήσει για το project και δεν θα δώσει τη δική του ερμηνεία για αυτό, δεν μπορεί κανείς να μην σχολιάσει την αναφορά στον αρχαίο ελληνορωμαϊκό πολιτισμό. Ο Koons κατά κάποια έννοια αποτίνει τον δικό του φόρο τιμής στην αρχαία Ελλάδα προσθέτοντας τη σφραγίδα του και δημιουργώντας έναν αρχαίο ναό με το δικό του χολιγουντιανό στυλ. Και μάλιστα σε μια χώρα που γνωρίζει αρκετά καλά καθώς είναι στενός φίλος του Δάκη Ιωάννου και έχει πολύχρονους δεσμούς με τη χώρα αλλά και με το νησί της Ύδρας.

Το project «Apollo» είναι μια συμπαραγωγή της Pace Gallery και του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και θα βρίσκεται στην Ύδρα μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

TAGS