Πηγή: www.aljoscha.org

Alijoscha: Το εύθραυστο απέναντι στη σκληρότητα του πολέμου

Μετά την καλλιτεχνική αντιπολεμική παρέμβαση του , οι ροζ βιοφουτουριστικές μορφές του 47χρονου καλλιτέχνη επισκέπτονται 14 Ουκρανικά ιδρύματα παιδικής μέριμνας και νευρολογικής φροντίδας.

Τον Φεβρουάριο του 2022, λίγες μέρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στα ουκρανικά εδάφη, ο Ρωσο-Ουκρανός καλλιτέχνης Alijoscha στάθηκε γυμνός μπροστά στο τεράστιο ατσάλινο άγαλμα που μνημονεύει τον ρόλο της Ρωσίας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έχοντας στα χέρια του δύο ροζ κυτταρικές φόρμες από ακρυλικό. O βιοφουτουρισμός ή βιοϊσμός, μια θεματική που απασχολεί τον καλλιτέχνη, καταδικάζει κάθε βία κατά των ανθρώπων, των ζώων και των φυτών.

Η απόφαση του Alijoscha να σταθεί γυμνός μπροστά στο μνημείο και να αντιπαραβάλει τις υβριδικές γλυπτικές μορφές με το σπαθί και την ασπίδα του Motherland Monument αποτελεί μια απόπειρα να ανακόψει συμβολικά τη δίνη του πολέμου. Η όψη του μεταλλικού επιβλητικού όντος απέναντι στο απροστάτευτο σώμα του καλλιτέχνη μετουσιώνει τη σκληρότητα των πολεμικών συρράξεων προς των άμαχο πληθυσμό.

Συνεχίζοντας την αντιπολεμική του δράση, ο Aljoscha, τοποθετεί τις εύθραυστες ημιδιαφανείς βιοφουτουριστικές μορφές του σε ουκρανικά σχολεία και δομές φροντίδας, ως «σημάδια μελλοντικής надiя (ελπίδας), ειρήνης, καλοσύνης και απελευθέρωσης από τα βάσανα». Οι ευαίσθητες μορφές του Aljoscha υπογραμμίζουν την ανθρώπινη ευθραυστότητα σε ένα σκηνικό απουσίας και αναμονής για την επιστροφή στη ζωή.

Όπως αναφέρει ο ίδιος ο καλλιτέχνης οι μορφές που δημιουργεί «δίνουν ένα φως ελπίδας στους δασκάλους και τους μαθητές, σε αυτούς που είναι άρρωστοι και κουρασμένοι, που περιμένουν το τέλος της εκπαίδευσης από το σπίτι, των αεροπορικών συναγερμών, που περιμένουν το τέλος των βομβαρδισμών, της παράλογης  βίας και σκληρότητας, που περιμένουν το τέλος του επαίσχυντου πολέμου».

Πηγή: www.aljoscha.org

Oι αντιπολεμικές performances και εγκαταστάσεις του καλλιτέχνη ενάντια στον πόλεμο αποτελούν ηχηρές ακτιβιστικές χειρονομίες και συμβαδίζουν και με τα έργα άλλων καλλιτεχνών που ακολουθούν αντίστοιχες παραδόσεις στην τέχνη. Αυτές οι ιστορικές συγκυρίες ανακινούν άλλωστε ζητήματα σχετικά με την θέση και την επιρροή της τέχνης και του καλλιτέχνη στα πολιτικά διακυβεύματα της κοινωνίας.

Τα έργα του Alijoscha έχουν παρουσιαστεί στο ελληνικό κοινό ήδη από το 2010 από την γκαλερί Donopoulos International Fine Arts στη Θεσσαλονίκη, στην έκθεση  The Children of Daedalus» την οποία επιμελήθηκε ο Απόστολος Παλαβράκης. Το 2020, οι πολύχρωμες αφηρημένες μορφές του καλλιτέχνη εκτέθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

TAGS