Μια μεγάλη έκθεση στο Musée d’Orsay, στο Παρίσι, ρίχνει φως στο έργο μιας ζωγράφου του 19ου αιώνα που αφοσιώθηκε στην αποτύπωση τόσο της μορφής όσο και της ψυχής των ζώων.
Είναι μια έκθεση που, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση της, τιμά μια εξαιρετική, καινοτόμο και εμπνευσμένη καλλιτέχνιδα. Η Rosa Bonheur (1822 – 1899) υπήρξε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης, τοποθέτησε τον ζωντανό κόσμο στην καρδιά της δημιουργίας της και της ύπαρξής της. Ήταν αφοσιωμένη στην μοναδικότητα των ζώων και επιδίωξε μέσω των έργων της και της μεγάλης τεχνικής μαεστρίας της να εκφράσει τη ζωτικότητα και την «ψυχή» τους.
Αυτή η έκθεση επιτρέπει στο κοινό να (ξανα)ανακαλύψει τη δύναμη και τον πλούτο του έργου της, συγκεντρώνοντας και επιλέγοντας από το τεράστιο έργο της μια αυστηρή επιλογή από περίπου 200 έργα (τα περισσότερα από διάσημες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες).
Γεννημένη σε οικογένεια καλλιτεχνών, η Rosa Bonheur παρήγαγε άφθονη δουλειά, καρπό της καθημερινής συμβίωσης της με τα ζώα, στα διαδοχικά της στούντιο και στον αγρό. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών της επέδειξε ακόρεστη περιέργεια για την ποικιλομορφία των ειδών και τους βιοτοπους τους. Γοητεύτηκε επίσης από την άγρια ομορφιά της αμερικανικής Δύσης και των κατοίκων της, ανθρώπων ή μη, ακόμα κι αν δεν μπόρεσε ποτέ να πάει εκεί. Είχε όμως τη μεγάλη χαρά να απεικονίσει τον Μπάφαλο Μπιλ και όλο το καστ του Σόου της Άγριας Δύσης το 1889.

Labourage nivernais, dit aussi Le Sombrage, 1849, huile sur toile, 133 × 260 cm, Paris, Μusée d’Orsay
Γοητευμένη από τα ζώα, η Bonheur είχε συγκεντρώσει στο αγρόκτημα της ένα σύνολο από δεκάδες διαφορετικά είδη, όπου ζούσαν μαζί ελεύθερα. Τοποθετώντας τα ζώα στο επίκεντρο της καλλιτεχνικής της δημιουργίας σε εντυπωσιακές συνθέσεις ή απομονώνοντάς τα σε αληθινά πορτρέτα, η Rosa Bonheur κατάφερε να δημιουργήσει ένα εκφραστικό έργο ενός ασυνήθιστου ρεαλισμού, χωρίς συναισθηματισμό, τρεφόμενο από επιστημονικές ανακαλύψεις και από τη νέα προσοχή που δόθηκε στην ζωικά είδη της γης και στην κτηνοτροφία.
Η έκθεση στοχεύει να αποκαλύψει ελάχιστα εξερευνημένες ή ακόμα και άγνωστες πτυχές αυτής της συναρπαστικής προσωπικότητας, η οποία είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις της εποχής της που έτυχε αναγνώρισης τόσο ως ελεύθερη γυναίκα όσο και ως καλλιτέχνιδα. Είναι η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνις που έλαβε το διάσημο παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής και κατάφερε να συνδεθεί με τους πιο διαπρεπείς εμπόρους και συλλέκτες προκειμένου να κυριαρχήσει στην αγορά τέχνης και να κερδίσει την οικονομική και δημιουργική της ανεξαρτησία. Πραγματική «σταρ» στην εποχή της, οργάνωσε τη ζωή της γύρω από τη δουλειά της και την αδιάκοπη αναζήτηση της τελειότητας, συνοδευόμενη κυρίως από τη διά βίου σύντροφό της – και επίσης ζωγράφου – Nathalie Micas, που έζησε στο πλευρό της για περισσότερα από πενήντα χρόνια και συμμετείχε στο έργο της. Η διατήρηση του στούντιο και των αρχείων της είναι αποτέλεσμα της σχέσης της με την Αμερικανίδα ζωγράφο Anna Klumpke, που έζησε στο Château de By (το αγρόκτημα που αναφέραμε) τα τελευταία χρόνια της ζωής της Bonheur.
Η έκθεση στο Musée d’Orsay θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2023