David LaChapelle, λεπτομέρεια του Vox Populi wheatpaste poster installation – ‘David Bowie [colon] Self Preservation’, 1995, Los Angeles ©David LaChapelle Ευγενική παραχώρηση: Fotografiska Νέα Υόρκη

David LaChapelle: Ο «Φελίνι της φωτογραφίας»

Η έκθεση «Make Believe» του Αμερικανού φωτογράφου στο Fotografiska της Νέας Υόρκης, απευθύνεται σε φιλότεχνους/ες αλλά και σε οπαδούς της μόδας και της ποπ κουλτούρας.

O LaChapelle, ο φωτογράφος των διασημοτήτων, εκθέτει τις φαντασμαγορικές εικόνες τεσσάρων δεκαετιών, που αποτυπώνουν την προσωπική του εμμονή με τον κόσμο του καταναλωτισμού και της showbiz. Στα έργα που εκτίθενται, τα οποία δημιουργήθηκαν μεταξύ 1984 και 2022, αναγνωρίζει κανείς διασήμους όπως ο Andy Warhol και ο David Bowie αλλά και η Naomi Campbell, η Kim Kardashian, ο Jay-Z, η Dua Lipa και η Lizzo. Οι φωτογραφίες εστιάζουν σε πέντε κατηγορίες που διαπερνούν όχι μόνο το έργο, αλλά και την υποκειμενικότητα του γνωστού φωτογράφου: στη θρησκεία, την ταυτότητα φύλου, την εικόνα του σώματος, το περιβάλλον και την έννοια της διασημότητας ως κοινωνικής κατασκευής.

Οι πολύχρωμες και λαμπερές εικόνες του LaChapelle αποτυπώνουν μια μελαγχολία, κρυμμένη όμως πίσω από μια φανταχτερή αλλά και απόκοσμη «επιφάνεια». Ο ίδιος αναφέρει για το έργο του: «Με ενδιέφεραν πάντα οι άνθρωποι που κατασκευάζουν τον κόσμο που ζούμε· οι διάσημες φιγούρες των καιρών μας. Οι περσόνες αυτές λένε πολλά για την εποχή μας».

Είναι η πρώτη φορά που και οι έξι όροφοι του μουσείου δίνονται σε έναν καλλιτέχνη. Δημιουργείται έτσι μία μεγάλη διαδρομή που αποτυπώνει μια εποχή γεμάτη αντιθέσεις. Η ομορφιά ανατρέπεται, η θρησκεία και η επιστημονική φαντασία συναντιούνται και το φως αντιπαραβάλλεται με το σκοτάδι – κυριολεκτικά και μεταφορικά, καθώς φωτίζονται μόνο οι φωτογραφίες, ενώ ο περιβάλλων χώρος παραμένει σκοτεινός.

David LaChapelle For Men Will Be Lovers of Self, 2021, Los Angeles ©David LaChapelle Ευγενική παραχώρηση: Fotografiska Νέα Υόρκη

Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Fotografiska παραπέμπει σε σκηνικό εκκλησίας αναγεννησιακού στυλ, εξυπηρετώντας την αφήγηση του LaChapelle και το θρησκευτικό στοιχείο στο έργο του. Η πρακτική του καταξιωμένου καλλιτέχνη και σκηνοθέτη είναι βαθιά ριζωμένη στη χριστιανική του πίστη. Ο φωτογράφος συνθέτει την ποπ κουλτούρα με θρησκευτικά θέματα και αναφορές σε φτερωτούς αγγέλους και χριστιανικά σύμβολα, όπως στον ράπερ Kanye West που φοράει το αγκάθινο στέμμα του Ιησού ή στον David Bowie ως Παναγία σε μοτίβο «pietá». Το γεγονός ότι ο φωτογράφος έχασε πολλούς από τους στενούς του φίλους καθώς και τον σύντροφό του στις αρχές των 20s ήταν εξαιρετικά τραυματικό για τον ίδιο και επηρεάζει τον τρόπο που αντιλαμβάνεται την «επίγεια ζωή». Δημιουργεί τα αμφιλεγόμενα πορτρέτα διασήμων, εκκινώντας από την προσωπική του επιθυμία να ξορκίσει τη φθαρτότητα. Πραγματεύεται τις αξίες της πρόσκαιρης ποπ κουλτούρας και το τι είναι ιερό. Πώς εικονοποιείται το ιερό, πώς εκλαμβάνεται από το συλλογικό φαντασιακό; Eν τέλει, το έργο του λειτουργεί κριτικά ή «θαυμάζει» την ποπ κουλτούρα και το θέαμα;

Ο LaChapelle κάνει μια αναφορά σε ένα απόσπασμα από τη Βίβλο σχετικά με το τέλος του κόσμου, το οποίο περιγράφει τους ανθρώπους ως «εραστές του εαυτού τους κατά τη διάρκεια των τελευταίων τρομερών ημερών του κόσμου». Γύρω του, ο LaChapelle είδε αυτή την ιδέα να αντικατοπτρίζεται στη selfie κάμερα, η οποία κοιτά προς τους ίδιους μας τους εαυτούς, όχι με αναστοχασμό αλλά με ναρκισσισμό. Στις φωτογραφίες της έκθεσης «Make Believe», ο υλικός κόσμος, απεικονιζόμενος μέσα από προϊόντα, ακριβά ρούχα και πολυτελή διαμερίσματα, συναντά την πνευματική διάσταση της ύπαρξης αλλά και τη ματαιότητα της ζωής.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Ιανουαρίου 2023

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 9 του The Art Newspaper Greece (Οκτώβριος – Νοέμβριος ’22)

TAGS