Kalopsia Finesse “Harmonious Green”

Ars Brevis

H Κατερίνα Δαφέρμου σχολιάζει την επικαιρότητα, φέρνει ειδήσεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό και φωτίζει σημαντικές στιγμές της εικαστικής μας σκηνής.

«Το Μεγάλο Περίπτερο» στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή είναι ένα λογοπαίγνιο. Η σκέψη για τη συγκεκριμένη έκθεση ξεκίνησε από τον περιορισμό χώρου των μεγάλων εμπορικών εκθέσεων. Για αυτό τον λόγο εγκαινιάζεται στην γκαλερί «Το Μεγάλο Περίπτερο». Εκεί, εκτίθενται με άνεση και ελευθερία όλα τα έργα που δεν χωράνε στο «μικρό περίπτερο» των φουάρ. Θα παρουσιαστούν έργα από διαπρεπείς καλλιτέχνες, γνώριμους της γκαλερί, όπως οι Κωνσταντίνος Κακανιάς, Ντιάννα Μαγκανιά, Αλέξανδρος Γεωργίου, Nan Goldin, Rita Ackermann, Ross Bleckner, Karen Kilmnik, Araki, Έλπη Σαράντη, Ζήσης Μπλιάτκας. «Το Μεγάλο Περίπτερο» θα διαρκέσει έως το Σάββατο 5 Νοεμβρίου.

Το φθινόπωρο αποτελεί πάντα αγαπημένη σεζόν των συλλεκτών, καθώς αυτή την περίοδο πραγματοποιούνται οι μεγάλες δημοπρασίες.

Ο αμιγώς ελληνικός οίκος δημοπρασιών Πέτρος Βέργος (ή Vergos Auctions, ύστερα από την ανάληψη καθηκόντων από τον διάδοχο Ανδρέα Βέργο), ήδη παραλαμβάνει βιβλία, χειρόγραφα, χαρακτικά και έργα νεοελληνικής, ζωγραφικής και γλυπτικής για τις δημοπρασίες του Νοεμβρίου.

Σε κάτι πιο διεθνές: Εφαλτήριο παγκόσμιας δραστηριότητας για τη Zoë Paul –αν και ήδη κεκτημένη– αποτέλεσε η έκθεση «Επιστημολογίες του Ήλιου», σε επιμέλεια της Μαρίνας Φωκίδη, στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή.

Ύστερα από την έκθεση στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκας Καμχή, η Zoë Paul ξεκίνησε συνεργασία με την blank projects στο Κέιπ Τάουν, τη γενέτειρά της. Αυτή οδηγεί σε μεγάλη ατομική έκθεση στη Frieze Gallery στο νούμερο 9 της Cork Street του Λονδίνου (δύο λεπτά απόσταση από τη Royal Academy of Arts). Η εγκατάσταση που παρουσιάζει ονομάζεται Shadows over the bright and darkened lands of the earth και, κατά κάποιο τρόπο, θα προσομοιάζει μια μορφή σε αιώρηση, κατ’ αναλογία με τη σύγχρονη πραγματικότητα…

Η Zoë Paul θα μετακινείται μεταξύ Αθήνας, Λονδίνου και Κέιπ Τάουν για το επόμενο διάστημα. Τον Φεβρουάριο του 2023, θα παρουσιάσει έργα ζωγραφικής στη γαλλική Νίκαια, στην γκαλερί Hoffman + Maler + Wallenberg, με την επιμέλεια του συγγραφέα και επιμελητή Jens Hoffman.

Ορισμένοι θα σκεφτούν ότι βρίσκεται στα όρια μεταξύ τέχνης και τεχνικής, πως δεν πρόκειται για γνήσια τέχνη, αλλά για διακοσμητικό αντικείμενο. Σηκώνει συζήτηση;

Η πρωτοβουλία Kalopsia Finesse αναπτύσσεται σύμφωνα με μία τάση της σύγχρονης αισθητικής αλλά και της καλλιτεχνικής δράσης﮲ την κεραμική. Όλα τα υπέροχα κεραμικά που προβάλλει δημιουργούνται στο χέρι από ειδικά επιλεγμένους τεχνίτες, εκτός τροχού, σύμφωνα με πρακτικές που χάνονται στα βάθη του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι κανένα δοχείο δεν έχει ίδια μορφή με το άλλο. Καθένα διατηρεί τη μοναδικότητά του, την ψυχή, τον κόπο, την έμπνευση του πλάστη του. Αγγεία εμπνευσμένα από τον κυκλαδικό μέχρι τον γαλλικό συμβολισμό και από την παραδοσιακή αισθητική Wabi-Sabi ή λευκά απέριττα. Ακαταμάχητη η γοητεία τους. Θα μπορούσε κάποιος να ονομάσει την Kalopsia Finesse μια γκαλερί κεραμικής.

Ένα νοητό ταξίδι στην Ιθάκη… Η Gagosian της Αθήνας παρουσιάζει στα τέλη του Οκτωβρίου τη νέα έκθεση του Marc Newson. Περιλαμβάνει καινούργια έργα που δημιούργησε ειδικά για την Ελλάδα – από την οποία άντλησε και το υλικό του για την έκθεση. Tα έργα φυσικά εμπίπτουν στον χώρο του ντιζάιν, όπου ο διάσημος σχεδιαστής έχει κατακτήσει το πάνθεον της φήμης. Η ζωή του απλώνεται ανάμεσα στο Παρίσι και στο Τόκιο, ενώ διατηρεί στην Ιθάκη το θερινό του καταφύγιο εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ο Newson έχει φίλους Έλληνες, και όχι μόνο συλλέκτες, γεγονός που αποδεικνύει πως το ντιζάιν πιάνει τόπο.

Η αθηναϊκή Gagosian δεν προσφέρει στο ελληνικό κοινό μόνο τα ηχηρά ονόματα της διεθνούς σκηνής. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, ολοκληρώθηκε και το εκπληκτικό roof garden της γκαλερί, δημιουργοί του οποίου είναι οι Kois Associated Architects – οι ίδιοι που πραγματοποίησαν και την ανακαίνιση και αναπροσαρμογή του κτιρίου της σε χώρο τέχνης. Ένας καθρέπτης αντανακλά στον χώρο το δάσος του Λυκαβηττού, δεσπόζει εντυπωσιακή φύτευση, ντεκ ντεκ και ιδιαίτερα έπιπλα. «Μια από τις ωραιότερες ταράτσες της Αθήνας», όπως παρατηρεί η Χριστίνα Παπαδοπούλου. Το roof garden προορίζεται μόνο για ειδικές εκδηλώσεις της γκαλερί (εγκαίνια και ιδιωτικές συναθροίσεις), αλλά ποιος ξέρει; Ίσως λόγω μεγάλης ζήτησης, να ανοίξει και στο ευρύτερο κοινό. Θετικές σκέψεις για τις πρώτες, φθινοπωρινές αθηναϊκές νύχτες…

 

Το Ars Brevis της Κατερίνας Δαφέρμου είναι μόνιμη στήλη του έντυπου The Art Newspaper Greece (το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 9, Οκτώβριος – Νοέμβριος ’22).

TAGS