Kosuke Araki: « Agar Plasticity» Photo Kosuke-araki.com

Kosuke Araki: Βρώσιμα απόβλητα γίνονται επιτραπέζια σκεύη

Μπορεί ο άνθρωπος, το υλικό και η μαζική κατανάλωση να συνεχίσουν να συνυπάρχουν; Ο ευρηματικός δημιουργός-ερευνητής Kosuke Araki απαντάει με λύσεις βιώσιμες που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Η ευαισθητοποίηση των καλλιτεχνών για ένα βιώσιμο περιβάλλον, αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθώς παρουσιάζονται πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις με τη χρήση απρόσμενων οικολογικών υλικών.  Όπως για παράδειγμα εκείνες του Kosuke Araki.  Ο Ιάπωνας designer, που γεννήθηκε το 1988 στη Γενεύη και πλέον ζει και εργάζεται στο Τόκυο, υλοποιεί τις ιδέες του μέσα από ένα πρίσμα αναζήτησης αξιών που έχουν μειωθεί κατά τη διαδικασία του ταχύτατα αναπτυσσόμενου σύγχρονου κόσμου. «Κάθε μέρα, παράγονται απόβλητα τροφίμων σε τεράστια βιομηχανική κλίμακα» λέει ο Araki «όμως παράγονται και σε μικρότερη κλίμακα, στην οικιακή μας καθημερινότητα»,

Η ευαισθητοποίηση του σε θέματα βιωσιμότητας φάνηκε ξεκάθαρα το 2013, όταν παρουσίασε για πρώτη φορά τη μικρή συλλογή «Food Waste Ware», κατασκευασμένη από μαγειρικά απόβλητα. Τρία χρόνια αργότερα, σε συνεργασία με τους Noriaki Maetani και Akira Muraoka, παρουσίασε τη συλλογή «Agar Plasticity» που διερευνούσε την δυνητική χρησιμότητα του Αγάρ (Agar), μιας ουσίας που προέρχεται από κόκκινα φύκια (συνήθως από τις ποικιλίες Gelidiaceae και Gracilaria) και χρησιμοποιείται στη μαγειρική για όσους δεν θέλουν να κάνουν χρήση ζωικής ζελατίνης. Οι τρεις ανήσυχοι συνεργάτες, με κύριο υλικό τους το Agar, παρουσίασαν μεταξύ άλλων, ζελατίνες περιτυλίγματος, τσάντες μίας χρήσης και φρουτιέρες. Για αυτή τους την προσπάθεια απέσπασαν το Grand Prix των Lexus Design Award 2016.

Kosuke Araki: «Food Waste Ware» Photo Kosuke-araki.com

Ο Araki συνεχίζοντας τις αναζητήσεις του στον τομέα της βιωσιμότητας, τον Μάιο του 2018 παρουσίασε τη συλλογή χρηστικών αντικειμένων «Anima», που στην ουσία ήταν ένα πιο εξελιγμένο sequel της «Food Waste Ware», με πρόσθετη όμως χρήση φυτικών υλικών που προσδίδουν μεγαλύτερη αντοχή. Έτσι λοιπόν, ο απόφοιτος του δημόσιου ερευνητικού πανεπιστημίου του Λονδίνου, Royal College of Art, δημιούργησε μια σειρά επιτραπέζιων σκευών κατασκευασμένα από το κάρβουνο φυτικών αποβλήτων και ζωική κόλλα, προερχόμενη, από τα οστά και το δέρμα των ζωικών κομματιών. Για την επικάλυψη των προϊόντων, χρησιμοποίησε το φυτικό υλικό Urushi το οποίο λειτούργησε συγκολλητικά στα υπόλοιπα, προσδίδοντας αντοχή στα σκεύη ενώ τους προσδίδει την υφή και τη γυαλάδα της λάκας. Παράλληλα, κατέγραψε την ποσότητα μη βρώσιμων απορριμμάτων τροφής (φλούδες, κελύφη, οστά κλπ) που παράχθηκαν από τη δική του κατανάλωση σε διάστημα δύο ετών στο σπίτι του και η τελική ποσότητα αυτών  ζύγιζε 315 κιλά.

Το έργο του Araki επιβράβευσαν δύο σπουδαία μουσεία, το MOMA και το V&A που συμπεριέλαβαν τη συλλογή Anima στα μόνιμα εκθέματα τους, ενώ πρόσφατα, ολοκληρώθηκε η έκθεση «The Unknown Mine Zone» στην γκαλερί Nieuw Dakota στο Άμστερνταμ, στην οποία ο Kosuke Araki συμμετείχε με 16 νέα κομμάτια που διεύρυναν τη συγκεκριμένη σειρά.

 

TAGS