H είσοδος της Ακρόπολης (c) Shutterstock

Νέα σχέδια για μία μεγαλοπρεπή είσοδο

Απολύτως θετικά αντιμετωπίστηκαν οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν κατά την 7η Διεθνή Συνάντηση για τα μνημεία της Ακρόπολης, στην οποία μετείχαν περισσότεροι από τριακόσιους συνέδρους.

 

Ουδείς αναντικατάστατος αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Από την άποψη αυτή, ο αείμνηστος Χαράλαμπος Μπούρας, ο χαρισματικός αρχιτέκτονας, καθηγητής στο ΕΜΠ (δάσκαλος με όλη τη σημασία της λέξης) και πρόεδρος της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως (ΕΣΜΑ) άφησε πολύ βαθύ αποτύπωμα. Ήταν ολοφάνερο κατά την 7η Διεθνή Συνάντηση για τα μνημεία της Ακρόπολης που έγινε στις 11, 12 και 13 Νοεμβρίου στην Αθήνα.

Ευτυχώς, ο άξιος μαθητής και συνεχιστής του έργου του, Μανόλης Κορρές, κατόρθωσε να τον αντικαταστήσει επαξίως. Αλλά όχι χωρίς να εμφανιστούν κάποιες μίζερες γκρίνιες. Κάποια εργαλειοποίηση των αρχαίων για μικροκομματικούς σκοπούς. Κάτι που ουδείς τολμούσε να κάνει, ζώντος του Μπούρα.

Τα έργα στην Ακρόπολη έχουν εθνικό χαρακτήρα και οι ακραίες φωνές πρέπει να αντιμετωπίζονται με ψυχραιμία. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε, και κάπως ξεχάστηκε κατά τη συζήτηση, πως η χώρα μας διασύρθηκε διεθνώς επειδή, λέει, τσιμεντώθηκαν οι διάδρομοι στον Ιερό Βράχο. Αυτά, ενώ είχε ακολουθηθεί με ακρίβεια ό,τι είχε κάνει ο σπουδαίος Ιωάννης Τραυλός. Λίγη αυτοκριτική από όσους πρωτοστάτησαν στις δήθεν τσιμεντώσεις, δε θα έβλαπτε. Δεν έγινε όμως…

Τι μάθαμε από τη συνάντηση και τι συμπεράσματα εξήχθησαν; Το πρώτο και βασικό είναι πως τα έργα στην Ακρόπολη, που βαίνουν σιγά σιγά προς το τέλος τους, έχουν δημιουργήσει παγκόσμια σχολή﮲ Πως ελέγχονται και εξετάζονται όλα πολλές φορές, πριν να ξεκινήσει η υλοποίησή τους και πως είναι πρωτοποριακά, καθώς χρησιμοποιούνται και νέα υλικά και νέες μέθοδοι.

Στο εγγύς μέλλον, βεβαίως,  η Ακρόπολη των Αθηνών έχει να αντιμετωπίσει καινούργιες προκλήσεις. Στα σαράντα πέντε χρόνια που πέρασαν από την έναρξη των έργων, οι συνθήκες άλλαξαν, νέα προβλήματα δημιουργήθηκαν και είναι βέβαιο ότι και άλλα θα εμφανιστούν. Ένα νέο σύγχρονο διαχειριστικό σχέδιο, που θα λαμβάνει υπόψη ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της αειφορίας, είναι αναγκαίο.

Στη Συνάντηση παρουσιάσθηκε το έργο των νέων διαδρομών του αρχαιολογικού χώρου, για το οποίο έχουν διατυπωθεί διαφωνίες. Δόθηκαν αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τη χάραξη, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν. Το έργο εκτελέστηκε με απόλυτο σεβασμό στα μνημεία και τα αρχαιολογικά κατάλοιπα και δε θέτει σε καμία περίπτωση σε κίνδυνο την ακεραιότητα της Ακρόπολης ως μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής κληρονομιάς. Η δεύτερη φάση των διαστρώσεων θα γίνει με άλλο υλικό, όπως εξαρχής είχε προγραμματιστεί. Με πατημένο χώμα, στο οποίο θα προστεθούν και άλλα στοιχεία, καθώς το μεγαλύτερο μέρος είναι για πλατώματα.

Αυτό που δε θα αλλάξει, όμως, είναι η κλίση των διαδρομών. Θεωρείται σημαντικό από όλους ότι τα ΑΜεΑ ανεβαίνουν πλέον στον Ιερό Βράχο. Όμως, η κίνησή τους στους διαδρόμους θα πρέπει να υποβοηθηθεί με μέσα που έχει ήδη εγκρίνει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Δεν μπορεί αυτό να γίνει με κλίσεις στις διαδρομές, γιατί, όπως είπε ο Μανόλης Κορρές, θα έπρεπε να κοπεί βράχος.

Οι προτάσεις του Μανόλη Κορρέ και των συνεργατών του για την αποκατάσταση της δυτικής προσπέλασης της Ακρόπολης έγιναν αποδεκτές. Αναγνωρίσθηκε από τους συνέδρους ότι η μελέτη είναι σύμφωνη με τις αρχές της ΕΣΜΑ, διορθώνει λάθη του παρελθόντος, αποκαθιστά την τοπογραφία, ενώ βασίζεται σε εξαντλητική μελέτη τεκμηρίωσης των αρχαιολογικών καταλοίπων. Ενδεχομένως, πριν από την εφαρμογή των μελετών αυτών, θα προϋπάρξει κατασκευή με ξύλο ή άλλα υλικά, έτσι ώστε να μη σταματήσει η ροή των επισκεπτών.

Πάντως, η εικόνα της εισόδου στην Ακρόπολη θα αλλάξει θεαματικά και εντυπωσιακά. Επίσης, θα αναδειχθούν τα Προπύλαια, τα οποία σήμερα ο επισκέπτης προσπερνά.

Μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί στα τείχη, που είναι σε κακή κατάσταση. Οι μελέτες δεν ικανοποίησαν ιδιαίτερα τους συνέδρους. Επειδή πρόκειται για μνημείο με τεράστια προβλήματα, ίσως θα έπρεπε να υπάρξει επανεκκίνηση.

Τα έργα στον Ιερό Βράχο συνεχίζονται απρόσκοπτα πάντως. Και ευτυχώς, διότι από το παρόν ΕΣΠΑ (2014- 2020) η χρηματοδότηση άρχισε να ρέει μόλις το 2017 με τα εργοτάξια να υπολειτουργούν. Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στην ομιλία της είπε πως, στο πλαίσιο του ίδιου ΕΣΠΑ, υλοποιείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού το έργο της επισκευής και αποκατάστασης του παλαιού Μουσείου Ακροπόλεως. Στο κτίριο αυτό προγραμματίζεται η φιλοξενία εκθέσεων, σύγχρονων, πρωτοποριακών, υψηλών προδιαγραφών, συμβατικών και ψηφιακών. Το πρόγραμμα ψηφιακής αναβίωσης με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην Αρχαία Ολυμπία δείχνει τον δρόμο.

Η Υπουργός ανέφερε, επίσης, ότι τον Αύγουστο του 2021, εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η συνέχιση των έργων αποκατάστασης των μνημείων της Ακρόπολης με προϋπολογισμό 10.000.000 ευρώ και φορέα υλοποίησης την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως.

 

TAGS