Steve McQueen,end credits,2012-ONGOING. Sequence of digitally scanned files, sound, continuous single projection.Courtesy of the artist, Marian Goodman Gallery and Thomas Dane Gallery, LONDON. © STEVE MCQUEEN

2021: Η χρονιά που ο καλλιτεχνικός κόσμος ανέκαμψε, επεκτάθηκε, και βρέθηκε μπροστά σε μια νέα εποχή

O Δημήτρης Σπύρου επιχειρεί μια σύντομη εικαστική ανασκόπηση της χρονιάς που πέρασε

Σίγουρα το 2021 δεν ήταν μια ήρεμη ή συνηθισμένη χρονιά. Η πανδημία συνεχίζει να είναι σε εξέλιξη και η σύγχυση παραμένει. Όσον αφορά στον κόσμο της τέχνης, η διεθνής αγορά συνέχισε τη λαμπρή της πορεία, και η επαναλειτουργία των χώρων τέχνης, των μουσείων και των φουάρ αναπτέρωσε τις ελπίδες όλων μας για επαναφορά σε γνώριμους ρυθμούς.

Τα NFTs αποτέλεσαν την κυρίαρχη τάση του 2021 για την οποία γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλές απόψεις, που ωστόσο δεν κατόρθωσαν ακόμα να ξεκαθαρίσουν το τοπίο σχετικά με την αξία αυτής της νέας εισόδου στην αγορά της τέχνης. Για εμένα προσωπικά,  αυτό αποτέλεσε και το κορυφαίο γεγονός στην παγκόσμια αγορά τέχνης, καθώς σηματοδοτεί μια καθοριστική αλλαγή στη σύγχρονη τέχνη. Με χαρά είδα την παγκόσμια αγορά τέχνης να αναπτύσσεται και τις φουάρ να κάνουν την επανεμφάνισή τους σε φυσικούς χώρους, με ενθαρρυντικά αποτελέσματα τόσο σε θέμα πωλήσεων αλλά και προσέλευσης επισκεπτών.

Στην Ελλάδα, οι εορτασμοί για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς, ήταν απογοητευτικοί και δεν κατόρθωσαν να εκμεταλλευτούν το πολυσήμαντο μιας τέτοιας επετείου. Από την άλλη, τα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης, αποτέλεσαν ένα σημείο αναφοράς για το 2021, και θεωρώ αξιοσημείωτη την αυξημένη προσέλευση του κοινού μέχρι σήμερα. Ενθαρρυντικό για την αθηναϊκή εικαστική σκηνή ήταν το άνοιγμα της νέας Gagosian Gallery στην Αθήνα σε έναν εξαιρετικό χώρο, όπου έχουν ήδη παρουσιαστεί αξιόλογες εκθέσεις. Παράλληλα, πολύ ενδιαφέρον είχαν οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στην περιφέρεια όπως πχ. στη Λέσβο από την K-Gold Gallery, στη Χίο από την DEO Projects, αλλά και η ερευνητική άσκηση Carving the Negative του The Telos Society.

Frieze New York on Friday, May 7, 2021 at The Shed in Hudson Yards. Photograph by Casey Kelbaugh

Στην εκθεσιακή ατζέντα του έτους, ξεχώρισα την έκθεση Portals του ΝΕΟΝ, τη Biennale της Αθήνας αλλά και το «Κάλλος» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Τρεις παρουσιάσεις που, παρά τις δυσκολίες της εποχής, κατόρθωσαν να μεταφέρουν ένα αξιόλογο αποτέλεσμα στο κοινό.

Τέλος, με ιδιαίτερη χαρά διαπίστωσα πως πολλοί νέοι καλλιτέχνες αλλά και επαγγελματίες της τέχνης από το εξωτερικό εγκαταστάθηκαν ή επισκέφτηκαν την Αθήνα, και όχι μόνο,  ενώ νέες ιδέες άρχισαν να υλοποιούνται και νέα κέντρα να διαμορφώνονται. Όλα αυτά αποτελούν γεγονότα πολύ ενθαρρυντικά για το μέλλον της ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας. Ας ελπίσουμε πως το 2021 ήταν μόνο η αρχή μιας νέας, συναρπαστικής εποχής για την τέχνη στην Ελλάδα και τον κόσμο!

 

 

TAGS