Amoako Boafo, The Lemon Bathing Suit (2019). Oil on unstretched canvas. Courtesy the artist and Phillips.

Τα ανερχόμενα αστέρια της αγοράς

Titus Kaphar

Ο πίνακας με τη μαύρη μάνα που αγκαλιάζει τη σιλουέτα ενός απόντος μωρού στο εξώφυλλο του TIME για τις εξεγέρσεις που ακολούθησαν το φόνο του George Floyd εκτόξευσε τη δημοτικότητά του στα ύψη. Παλιός γνώριμος του αμερικανικού περιοδικού, ο Titus Kaphar είχε φιλοτεχνήσει ένα έργο και για τα γεγονότα στο Φέργκιουσον του Μιζούρι το 2014. Αυτό που ξέρει, άλλωστε, να κάνει καλά είναι να χρησιμοποιεί τεχνικές αποδόμησης (σβήνοντας, χαράσσοντας και κόβοντας μέρη του καμβά) για να δημιουργήσει νέες εικόνες που ενδυναμώνουν το πολιτιστικό αφήγημα της αφροαμερικανικής ιστορίας. Έργα από την πρόσφατη σειρά From a tropical space, στην οποία ανήκει και το Analogous colors του TIME, θα παρουσιαστούν αυτό το φθινόπωρο στη Νέα Υόρκη από την Gagosian, η οποία τον «τσίμπησε» την περασμένη άνοιξη από τον Jack Shainman που έχει αναδείξει ουκ ολίγους Αφροαμερικανούς δημιουργούς. Στη μεταγραφή αυτή ίσως οφείλονται και οι επιδόσεις του στην πρωινή δημοπρασία μεταπολεμικής & σύγχρονης τέχνης του Christie’s (στις 10 Ιουλίου), όπου, μεταξύ άλλων, το Still Hungry! (2008) έφτασε τα 350.000 δολάρια, με αρχική τιμή εκτίμησης στα 100.000-150.000 δολάρια, υπερ-τετραπλασιάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ του των 81.000 δολαρίων. Κάτι μας λέει ότι αυτό είναι απλώς η αρχή…

 

Amoako Boafo

Γίνεται τα έργα ενός καλλιτέχνη που τελείωσε πέρσι το μεταπτυχιακό του να πιάσουν εξαψήφια ποσά σε δημοπρασίες, όταν πρωτοεμφανίστηκαν σε αυτές μόνο τέσσερις μήνες πριν; Τέτοια είναι η περίπτωση του 36χρονου Γκανέζου. Δύο μικρά έργα διαστάσεων 30×30 εκ. πωλήθηκαν σε διαδικτυακή δημοπρασία σύγχρονης τέχνης του Sotheby’s (στις 30 Ιουλίου) πάνω από 100.000 δολάρια το καθένα (!), με ανώτατη αρχική τιμή εκτίμησης περίπου 10.000 δολάρια. Ο ίδιος, βέβαια, έχει εκφράσει δημόσια τη δυσαρέσκειά του για την τόσο γρήγορη μεταπώληση (flipping) των πινάκων του αφού, όπως έχει πει στο Bloomberg, «δεν εστιάζει τόσο στα λεφτά» αλλά στη «διάρκεια ζωής» που επιθυμεί να έχει η δουλειά του. Κάτι που φαίνεται  να το επιτυγχάνει ήδη, καθώς τα πορτρέτα μαύρων μορφών με ζωγραφική και κολάζ που φιλοτεχνεί και φέρουν κάτι από τις φιγούρες του Egon Schiele βρίσκονται ήδη στις συλλογές των μουσείων Guggenheim, Rubell και Albertina. Μόλις άνοιξε δε μία μεγάλη ατομική έκθεση με έργα του που δεν έχουν παρουσιαστεί ξανά (I stand by me, έως 24 Οκτωβρίου) στην γκαλερί Mariane Ibrahim στη Βιέννη, όπου διαμένει ο καλλιτέχνης, ενώ προσεχώς ετοιμάζονται ακόμη δύο στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

 

Matthew Wong

Η περίπτωσή του δεν αποκλείεται να συμπεριληφθεί μελλοντικά σε μια ανθολογία «καταραμένων» καλλιτεχνών της εποχής μας. Ο Καναδός ζωγράφος ήταν μόλις 35 ετών όταν αυτοκτόνησε στις 2 Οκτωβρίου 2019, ως αποτέλεσμα χρόνιας κατάθλιψης σε συνδυασμό με αυτισμό και σύνδρομο Τουρέτ. Άρχισε να πειραματίζεται με τη ζωγραφική το 2014 και το γεγονός ότι υπήρξε αυτοδίδακτος δεν τον εμπόδισε να διακριθεί. Η πρώτη ατομική έκθεσή του στην γκαλερί Karma της Νέας Υόρκης το 2018 απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, μεταξύ άλλων από τους New York Times. Οι έντονες πινελιές με φωτεινά, γεμάτα χρώματα έκαναν πολλούς να παραλληλίσουν τους πίνακές του με αυτούς του βαν Γκογκ και του Ματίς, ενώ έχει χαρακτηριστεί και ως επίγονος των Ναμπί χάρη στο μυστηριακό τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τα τοπία του. Επόμενο ήταν, λοιπόν, να ξεπεράσει κάθε προσδοκία η παρθενική εμφάνισή του σε δημοπρασία. Με ανώτατη τιμή εκτίμησης τα 80.000 δολάρια, το The realm of appearances (2018) έφτασε τελικά τα 1,8 εκατομμύρια δολάρια στην υβριδική δημοπρασία σύγχρονης τέχνης του Sotheby’s (στις 29 Ιουνίου) και το πολύ μικρότερο Mood room (2018) τα 848.000 δολάρια στη βραδινή δημοπρασία σύγχρονης τέχνης & τέχνης του 20ού αι. του Phillips (2 Ιουλίου).Το ενδιαφέρον προβλέπεται να παραμείνει αμείωτο καθώς οι παρουσιάσεις του έργου του Wong συνεχίζονται, με πιο πρόσφατη αυτή που ξεκίνησε πριν λίγες μέρες στο ARCH Athens με τίτλο Postcards.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τ.251 των Νέων της Τέχνης