Έργο του Takashi Murakami σε δημοπρασία του Artsy με εκτίμηση $800-1.200

Online αγορά της τέχνης (μέρος πρώτο): Οι τάσεις

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τ. 246 των Νέων της Τέχνης (15 Σεπτεμβρίου 2019) 

 

Οι συναλλαγές μέσα από διάφορες ψηφιακές πλατφόρμες και εφαρμογές κερδίζουν συνεχώς έδαφος καθώς πολλοί φιλότεχνοι δεν διστάζουν να αποκτήσουν ένα έργο μέσω υπολογιστή, tablet ή smartphone. Μία εξειδικευμένη μελέτη για το online εμπόριο έργων τέχνης, το Hiscox Online Art Trade Report, εκτιμά την αύξηση των συναλλαγών στις σχετικές πωλήσεις κατά 9,8% για το 2018, με συνολικό τζίρο 4,64 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αντίστοιχη αύξηση μεταξύ 2016 και 2017 ήταν 12% και εκτιμάται οτι η τάση της επιβράδυνσης αυτής θα συνεχιστεί αντανακλώντας τη γενικότερη εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας.

Οι online εφαρμογές παρουσιάζουν ποικιλία επιλογών και πολλές φορές λειτουργούν συμπληρωματικά με τις παραδοσιακές οδούς. Έτσι, οίκοι δημοπρασιών προσφέρουν ψηφιακά εργαλεία αγορών ακόμα και σε «φυσικές» δημοπρασίες τους, γκαλερί αναπτύσσουν ηλεκτρονικές εφαρμογές για την ολοκλήρωση των αγορών, πολυσυλλεκτικές πλατφόρμες προτείνουν έργα από ντήλερ, καλλιτέχνες ή ακόμα και από ιδιωτικές συλλογές. Τα βασικά πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου αγοραστικού μοντέλου είναι η δυνατότητα συναλλαγών από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, η πληθώρα επιλογών, η ευκολία αναζήτησης και πάνω από όλα η σύγκριση τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω των ειδικών βάσεων δεδομένων.

Το Hiscox Online Art Trade Report προτείνει μία κατάταξη των πρωταγωνιστών στο ηλεκτρονικό εμπόριο έργων τέχνης που βασίζεται σε μία έρευνα με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια σε περίπου 700 χρήστες παγκοσμίως.

Οι online πωλήσεις με αριθμούς

Στις 10 κορυφαίες πλατφόρμες για το 2018 βρίσκονται οι διαδικτυακές πλατφόρμες των Sotheby’s, Christie’s, Phillips και Bonhams, αλλά και τα Artsy (στην τρίτη θέση, ανάμεσα στους ιστορικούς δημοπρατικούς οίκους), Artnet (στην πέμπτη θέση), Degreeart (powered by Artellite), Saatchi Art, 1stdibs και το τμήμα τέχνης και συλλεκτικών αντικειμένων του Etsy.

Το 79% των millennials δήλωσε σε έρευνα ότι απέκτησε έργα τέχνης online περισσότερο από μία φορά ετησίως. Το 23% από αυτούς δεν έχει αγοράσει ποτέ από γκαλερί, φουάρ ή δημοπρασία, γεγονός που σηματοδοτεί τη σημασία των online αγορών στην εκπαίδευση και στην εισαγωγή της νεότερης γενιάς στη διαδικασία του συλλέγειν

Το  77%  των εκπροσώπων από τις πλατφόρμες που συμμετείχαν στην έρευνα είναι αισιόδοξοι για το μέλλον των online αγορών, ποσοστό που όμως έχει πτωτική τάση σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Το 55% όσων αγοράζουν ηλεκτρονικά δηλώνουν πως θα κάνουν αγορές ίσης ή μεγαλύτερη αξίας τον επόμενο χρόνο. Τα ποσοστά αυτά αυξάνονται στους νεότερους σε ηλικία. Ειδικότερα, το 79% των millenials δήλωσε ότι απέκτησε με αυτό τον τρόπο έργα τέχνης περισσότερο από μία φορά ετησίως. Το 23% από αυτούς δεν είχε αγοράσει ποτέ από γκαλερί, φουάρ ή δημοπρασία, γεγονός που σηματοδοτεί τη σημασία των online αγορών στην εκπαίδευση και στην εισαγωγή της νεότερης γενιάς στη διαδικασία του συλλέγειν. Το 29% των νεότερων συλλεκτών προτιμά τις αγορές online σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο παραδοσιακό τρόπο (το ποσοστό διπλασιάστηκε σε σχέση με πέρσι).

Το έργο της Marina Abramović Hands as energy receivers (2014) με τιμή $2.200 στο Artnet

Το Instagram παραμένει το πιο σημαντικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης που σχετίζεται με την αγορά της τέχνης, καθώς το 65% των φιλότεχνων το προτιμά έναντι άλλων μέσων. Η τεχνολογία blockchain φαίνεται ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στο χώρο, ειδικότερα σε θέματα αυθεντικότητας, προέλευσης και ιδιοκτησίας. Παρότι οι εξελίξεις στην εφαρμογή είναι σχετικά αργές στην πράξη, οι πρωταγωνιστές της online αγοράς έχουν υψηλές προσδοκίες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της τμηματικής ιδιοκτησίας έργων τέχνης μέσω blockchain, το 51% των αγοραστών που είναι ηλικίας κάτω των 30 ετών δήλωσε στην έρευνα της Hiscox ότι θα την εξέταζε σοβαρά ως μία εναλλακτική μορφή επένδυσης. Η παγκοσμιοποίηση στην αγορά της τέχνης μέσω του διαδικτύου είναι μια πραγματικότητα.

 

 

TAGS