Bank, Frieze Seoul 2022 Photo by Let’s Studio. Courtesy Frieze and Let’s Studio

Ήταν η παρθενική Frieze Seoul αυτό που περίμενε ο κόσμος της τέχνης;

Τη Δευτέρα ολοκληρώθηκε η ιδιαίτερα επιτυχημένη εναρκτήρια έκδοση της Frieze Seoul.

Από τις 2 έως τις 5 Σεπτεμβρίου η νέα φουάρ της Κορέας συγκέντρωσε γκαλερί, ιδρύματα, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, συλλέκτες και καλλιτέχνες, επιδεικνύοντας το βάθος και το εύρος της Κορεατικής εικαστικής σκηνής. Και τις τέσσερις ημέρες τις διοργάνωσης, που πραγματοποιήθηκε παράλληλα και σε συνεργασία με την Kiaf SEOUL, η προσέλευση ήταν μεγάλη, και πραγματοποιήθηκαν αξιόλογες πωλήσεις, τουλάχιστον για τις μεγάλες διεθνείς γκαλερί.

Από τα εγκαίνια κιόλας, οι γκαλερί ξεκίνησαν με μεγάλες πωλήσεις, και το ενδιαφέρον παρέμεινε αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκεια της φουάρ, με ορισμένα booths να έχουν πουλήσει όλα τα έργα πολύ πριν τη λήξη της διοργάνωσης. Περισσότεροι από 70.000 άτομα επισκέφτηκαν τη φουάρ, με την πλειοψηφία αυτών να είναι Κορεάτες. Ανάμεσα στους επισκέπτες βρέθηκαν αρκετοί διεθνείς συλλέκτες αλλά και επαγγελματίες της τέχνης όπως οι επιμελητές Hans Ulrich Obrist, Daniel Birnbaum και Naomi Beckwith.

Acquavella Galleries, Frieze Seoul 2022. Photo by Lets Studio. Courtesy Lets Studio and Frieze.

Ωστόσο, η ίδια η φουάρ δεν διέφερε δραματικά από άλλες εκδόσεις της Frieze ή της Frieze Masters. Έργα που συνήθως συναντάμε στις διεθνείς εκθέσεις παρουσιάστηκαν στα περισσότερα booths, με τις αρκετές γκαλερί να παρουσιάζουν τα καλύτερα έργα τους. Ένα από τα booths που ξεχώρισαν ήταν εκείνο της Acquavella στη Frieze Masters, που παρουσίασε μια εξαιρετική επιλογή έργων. Το κεντρικό έργο ήταν το Troy του Andy Warhol. Πλάι του το εντυπωσιακό Bird του Jean-Michel Basquiat, το Femme au Béret Rouge à Pompon του Picasso, και το Composition: No II, With Yellow, Red and Blue του Piet Mondrian. Αξίζει να σημειωθεί πως από τα 18 booths της Frieze Masters, τρία παρουσίασαν σπάνια βιβλία και χειρόγραφα, καταδεικνύοντας το αναπτερωμένο ενδιαφέρον των συλλεκτών γι αυτά τα αντικείμενα.

Όσον αφορά τις πωλήσεις, την πρώτη μέρα της φουάρ ορισμένες διεθνείς γκαλερί που συμμετείχαν πούλησαν μερικά έργα με τιμή άνω του $1.000.000 έκαστο. Ωστόσο, οι περισσότερες από τις άλλες πωλήσεις που ανέφεραν οι γκαλερί ήταν πολύ χαμηλότερες του $1.000.000, πράγμα που σημαίνει ότι η Frieze Seoul δεν μπορεί ακόμα να συναγωνιστεί τις πωλήσεις του άλλου Ασιάτη ανταγωνιστή, της Art Basel Hong Kong, όπου οι τιμές μερικές φορές μπορεί να ξεπεράσουν ακόμα και τα $10.000.000.

Gallery Hyundai, Frieze Seoul 2022. Photo by Let’s Studio. Courtesy Frieze and Let’s Studio

Ο Xavier Hufkens, την πρώτη κιόλας ημέρα ανέφερε ότι πούλησε το σύνολο των έργων του σόλο booth με πίνακες του Sterling Ruby, με τιμές μεταξύ $375.000 και $475.000. Η Hauser & Wirth ήταν μια ακόμα γκαλερί με σημαντικές πωλήσεις, διαθέτοντας πολλά έργα σε συλλογές της Νότιας Κορέας, όπως έναν πίνακα του George Condo του 2022 που πωλήθηκε για $2.800.000, ένα έργο του Mark Bradford που πωλήθηκε για $1.800.000, κι ένα έργο του Rashid Johnson που έφτασε τα $550.000 και αγοράστηκε από ένα ιδιωτικό μουσείο της Ιαπωνίας. Ο Thaddaeus Ropac, που διατηρεί γκαλερί στη Σεούλ, διέθεσε αρκετά έργα συμπεριλαμβανομένων ενός πίνακα του Georg Baselitz που πωλήθηκε για €1.200.000 και ενός γλυπτού του Antony Gormley για £500.000. Η Pace Gallery πούλησε έναν πίνακα του Adam Pendleton για $475.000, δύο νέα έργα του Matthew Day Jackson στα $175.000 και $150.000, κι έναν πίνακα της Marina Perez Simao για $125.000, σε Κορεατικό ίδρυμα. Ο Sprüth Magers διέθεσε έργα με συλλογές σε όλη την Ασία, την Αμερική και την Ευρώπη, όπως το Smiling Profile του George Condo που διατέθηκε για $1.550.000, ενώ η Lisson Gallery διέθεσε ένα έργο του Anish Kapoor για £775.000 , ανάμεσα σε πολλά άλλα. Αξιόλογη ήταν επίσης η πώληση του έργου Problem του Urs Fischer από τον Jason Haam σε ιδιώτη συλλέκτη με έδρα τη Σεούλ για $1.200.000, ενώ οι Blum & Poe δήλωσαν ότι είχαν πουλήσει ολόκληρο το booth τους με τα περισσότερα έργα να καταλήγουν σε Ασιατικές συλλογές.

Από τις Κορεάτικες γκαλερί, η Kukje Gallery πραγματοποίησε σημαντικές πωλήσεις στο preview, με έναν πίνακα Dansaekhwa του Park Seo-Bo που έφτασε τα $490.000 – $550.000, ένα έργο του Ha Chong-Hyun στα $350.000 – $400.000, ένα έργο του Haegue Yang που πουλήθηκε για  €28.000 – €33.000, κι ένα έργο του Alexander Calder για $250.000 – $300.000. Η γκαλερί Hyundai ανέφερε επίσης δυνατές πωλήσεις, διαθέτοντας έργα των Park Hyunki και Seung-taek Lee σε ιδιωτικές συλλογές αλλά και τοπικούς και διεθνείς οργανισμούς.

Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δήλωσαν ικανοποιημένοι τόσο από τη διοργάνωση όσο και από τα αποτελέσματα. Ωστόσο, το σύνολο των πωλήσεων υποδηλώνει μια έκθεση που αποδίδει δυναμικά στο τοπικό περιβάλλον, που όμως δεν φαίνεται ακόμα να αποτελεί την πύλη για ένα διεθνές Ασιατικό κοινό που ίσως ήλπιζαν ορισμένες γκαλερί που συμμετείχαν.

 

TAGS