Γιάννης Σπυρόπουλος, Ζαχλωρού, δεκαετία 1950, lot 52, τιμή εκτίμησης: €30.000 – 40.000. Παραχώρηση: Δημοπρασίαι Ψαθάρης

Η Ζαχλωρού του Γιάννη Σπυρόπουλου επανεμφανίζεται στην αγορά

Ένα γνωστό έργο του Γιάννη Σπυρόπουλου (1912 – 1990) που έχει να παρουσιαστεί στο φιλότεχνο κοινό 17 χρόνια βγαίνει σε δημοπρασία από τον κυπριακό Οίκο Ψαθάρης.

Η Ζαχλωρού (δεκαετία 1950, lot 52, τιμή εκτίμησης €30.000 – 40.000) βρίσκεται στο μεταίχμιο εικονιστικής και αφαιρετικής ζωγραφικής και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της περιόδου που προηγήθηκε της πλήρους μετάβασης του Έλληνα «κλασσικού της αφηρημένης τέχνης» στην αφαίρεση. Ο πίνακας εκτέθηκε τελευταία φορά το 2004 στην 11η Art Athina και ανήκει από το 1980 σε αθηναϊκή συλλογή, αφού πέρασε πρώτα από ιδιωτική συλλογή της Πάτρας. Μάλιστα, στο Ξενοδοχείο The Landmark της Λευκωσίας όπου θα γίνει την ερχόμενη Τετάρτη 16 Ιουνίου η δημοπρασία, είχε γίνει το 1967, όταν ακόμη ονομαζόταν Hilton, μεγάλη έκθεση έργων του Σπυρόπουλου, την οποία είχε εγκαινιάσει ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος.

Αυτό το έργο του Σπυρόπουλου δεν είναι, όμως, το μοναδικό Έλληνα καλλιτέχνη που ξεχωρίζει ανάμεσα στα 155 έργα της κυπριακής δημοπρασίας. Η Σκέψη (1990, lot 47, τιμή εκτίμησης €14.000 – 20.000), ένας μεγάλων (1,20 x 1,50 μ.) διαστάσεων πίνακας του Δημήτρη Μυταρά θα ακολουθήσει μία ατμοσφαιρική θαλασσογραφία του Αιμίλιου Προσαλέντη (Δύο ιστιοφόρα, lot 46, τιμή εκτίμησης €3.000 – 5.000) και δύο έργα του Σπύρου Βασιλείου, ένα εκ των οποίων, το Στο λιμάνι (1969, lot 44, €2.800 – 5.000), ανήκε παλαιότερα στη συλλογή του Μάνου Κατράκη.

Χριστόφορος Σάββα, Κόκκινο Τοπίο, 1961, lot 63, τιμή εκτίμησης: €2.000 – 3.000. Παραχώρηση: Δημοπρασίαι Ψαθάρης

Αξιοπρόσεκτη είναι, ακόμη, μια Σύνθεση (1873, lot 53, τιμή εκτίμησης €3.000 – 6.000) του Περικλή Πανταζή, η οποία στο πίσω μέρος έχει ένα επιχρωματισμένο σκίτσο μιας χωριατοπούλας που ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε μερικά χρόνια αργότερα, το 1877. Ιδιαίτερο είναι, επίσης, το έργο του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη που ακολουθεί αμέσως μετά: Η Καλλιτέχνιδα (lot 54, τιμή εκτίμησης €5.500 – 9.000), η οποία περιλαμβάνεται και στη μονογραφία του Αντώνη Κωτίδη για τον ζωγράφο. Ο ελληνικός μοντερνισμός είναι κι εδώ παρών, με έναν ύστερο πίνακα του Κώστα Πλακωτάρη (Η θάλασσα στον κόλπο της Άνδρου, 1966, lot 83, τιμή εκτίμησης €2.000 – 3.000).

Οι Κύπριοι μοντερνιστές φυσικά δε λείπουν και κάνουν ιδιαίτερη εντύπωση ξεφυλλίζοντας τον κατάλογο της δημοπρασίας. Τα εξπρεσσιονιστικά χαρακτικά του Τηλέμαχου Κάνθου που προσφέρονται στην αρχή της δημοπρασίας αποτυπώνουν εύγλωττα τα τραύματα που άφησε πίσω της η τουρκική εισβολή του 1974 στη χώρα (βλ. Ραχήλ, 1977, lot 10, τιμή εκτίμησης €800 – 1.300 και Αιχμάλωτος ΙΙΙ, 1977, τιμή εκτίμησης €800 – 1.300). Το δε πρωιμότερο Τοπίο του ιδίου (1964, lot 69, τιμή εκτίμησης €6.500 – 10.000) έχει ξεκάθαρα μεταϊμπρεσσιονιστικές επιρροές, όπως και το σεζανικής προσέγγισης Τοπίο στη Νότια Γαλλία (lot 64, τιμή εκτίμησης €17.000 – 22.000) του Χριστόφορου Σάββα, ένα από τα πιο ακριβά έργα που θα δημοπρατηθούν -αν και είναι το μικρό γκουάς Κόκκινο Τοπίο (1961, lot 63, τιμή εκτίμησης €2.000 – 3.000) του ζωγράφου που δίνει μια πραγματικά σύγχρονη εντύπωση.

Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι ανάμεσα στους πίνακες της δημοπρασίας θα είναι και ένα πορτρέτο της βασίλισσας της Κύπρου Αικατερίνης Κορνάρο (lot 71) από τον 16ο αιώνα. Το έργο με τη φιλόδοξη τιμή εκτίμησης (€14.000 – 20.000) αποτελεί πιστή απόδοση του ομώνυμου πορτρέτου του Τζεντίλε Μπελλίνι από άγνωστο καλλιτέχνη και προέρχεται από τη Συλλογή Ιωάννη Περδίου, πολλά από τα έργα της οποίας έχουν παρουσιαστεί στο παρελθόν στην Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος (09.12.1998 – 15.03.1999). Χάρη στη συγκεκριμένη βασίλισσα η Κύπρος πέρασε από τους  Λουζηνιανούς στην κυριαρχία της Βενετίας.