Phillips Hong Kong. Courtesy Phillips

Η συνεχιζόμενη ασιατική «άνοιξη»

Η αγορά της Ασίας έχει αναδειχτεί η πιο αναπτυσσόμενη αγορά τέχνης παγκοσμίως, με όλους τους επαγγελματίες και φορείς του χώρου να στρέφουν το ενδιαφέρον τους εκεί.

Με την πλειοψηφία των μεγάλων γκαλερί να έχουν ανοίξει παραρτήματα στην Ασία εδώ και αρκετά χρόνια, η τοπική αγορά συνεχίζει να γνωρίζει μια μοναδική άνθιση. Τελευταία, η Σεούλ αποτελεί το επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τους επαγγελματίες της τέχνης. Η Lehmann Maupin, η Pace, ο König, και το περασμένο φθινόπωρο ο Thaddaeus Ropac είναι μερικές μόνο από τις γκαλερί που έχουν χώρους στην Νοτιοκορεάτικη πρωτεύουσα, ενώ ο διεθνής κόσμος της τέχνης αναμένει την πρώτη διοργάνωση της Frieze Seoul τον Σεπτέμβριο του 2022, που αποτελεί και την πρώτη διοργάνωση Frieze στην Ασία.

Ενδεικτική της ανόδου της κορεατικής, και ασιατικής αγοράς γενικότερα, είναι η επιτυχία της τελευταίας διοργάνωσης της KIAF τον περασμένο Οκτώβριο. Οι 170 διεθνείς γκαλερί πραγματοποίησαν συνολικές πωλήσεις ύψους $55.000.000, ενώ τη φουάρ επισκέφτηκαν πάνω από 88.000 επισκέπτες.

Η ανάπτυξη αφορά φυσικά και άλλα κέντρα που συνεχίζουν να αναπτύσσονται στην περιοχή. Η Art Basel Hong Kong, που ξεκίνησε το 2015 κι ετοιμάζεται για την επόμενη διοργάνωση το Μάρτιο, πρωταγωνιστεί στην ατζέντα των συλλεκτών και των επαγγελματιών του χώρου με  αποτελέσματα, παρά τις πρόσφατες αναταραχές λόγω της νομοθεσίας.

Rendering of Phillips’ new Asia headquarters in the WKCDA Tower in West Kowloon Cultural District, Hong Kong. Courtesy Phillips

Εξίσου επιτυχημένη είναι η πορεία των μεγάλων οίκων δημοπρασιών στην Ασία, με πωλήσεις έργων και αποδόσεις που σπάνε ρεκόρ. Μόλις τον περασμένο μήνα, οι Phillips ανακοίνωσαν την μετεγκατάσταση των γραφείων τους στο Hong Kong σε νέο πολύ μεγαλύτερο χώρο στη West Kowloon Cultural District, ώστε να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της τοπικής αγοράς. Παράλληλα, αρκετά μουσεία και ιδρύματα έχουν εγκαινιάσει νέους χώρους ή έχουν ανακοινώσει το άνοιγμά τους μέσα στο 2022, όπως το M+ στο Hong Kong.

Αφενός η ανάγκη νέων αγορών από τις γκαλερί και τους οίκους, και αφετέρου η αναζήτηση νέων καλλιτεχνών από τους συλλέκτες και τους επαγγελματίες της τέχνης, καθιστούν την Ασία ένα εξαιρετικό πεδίο ανάπτυξης του οικοσυστήματος της τέχνης. Παράλληλα, η οικονομική ανάπτυξη της περιοχής αλλά και η αποδοχή και υιοθέτηση της δυτικής κουλτούρας από τους ντόπιους συλλέκτες αποτελούν το ιδανικό συγκείμενο γι αυτή την εξέλιξη. Η ασιατική αγορά θα συνεχίσει την ανοδική πορεία και θα την ακολουθήσουν και άλλες νεοφυείς και ανερχόμενες αγορές, καθώς το σύστημα της τέχνης συνεχώς επεκτείνεται και τα κέντρα οικονομικής ανάπτυξης μετατίθενται εκτός Ευρώπης και ΗΠΑ.

TAGS