Γιάννης Γαΐτης, Παρέλαση, μικτή τεχνική, 150 x 150 εκ. ©Τράπεζα Πειραιώς

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Τράπεζας Πειραιώς

Η Συλλογή Έργων Τέχνης της Τράπεζας Πειραιώς περιλαμβάνει εικαστικά έργα και αντικείμενα καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας, τα οποία περιήλθαν στην ιδιοκτησία της από τις τράπεζες Αγροτική, Λαϊκή, Millennium, Γενική, Μακεδονίας-Θράκης και Κύπρου. Τα έργα αυτά προστέθηκαν στην ήδη υπάρχουσα συλλογή έργων τέχνης της Τράπεζας Πειραιώς. Οι δυο μεγαλύτερες ομάδες της σημερινής Συλλογής είναι τα έργα της Τράπεζας Πειραιώς και τα έργα της Αγροτικής Τράπεζας.  Δημιουργήθηκε έτσι μια ευρύτερη συλλογή έργων και αντικειμένων από διαφορετική προέλευση, γεγονός που έκανε επιτακτική την ανάγκη καταγραφής και τεκμηρίωσης. Καθώς οι διακοσμητικές ανάγκες αλλά και οι πολιτικές αγοράς των τραπεζικών ιδρυμάτων ήταν διαφορετικές, προέκυψε ένα ποικίλο αλλά ενδιαφέρον σύνολο ελληνικών και ξένων έργων τέχνης που χρονολογείται από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα.

Jeffrey Vallance, In Prophecy of Washington, μικτή τεχνική, 39 x 55 εκ.©Τράπεζα Πειραιώς

Τα έργα και οι καλλιτέχνες

Η Συλλογή αποτελείται κυρίως από ζωγραφικούς πίνακες και μεγάλο αριθμό μεταξοτυπιών καθώς και γλυπτά, κατασκευές και χαρακτικά έργα. Από τους παλαιότερους ζωγράφους της Συλλογής ξεχωρίζουμε τους: Έκτορα Δούκα, Βάσο Γερμενή, Ανδρέα Γεωργιάδη, Επαμεινώνδα Θωμόπουλο, Γεώργιο Προκοπίου, Λουκά Γεραλή, Αγήνορα Αστεριάδη και Γεώργιο Μπουζιάνη. Από νεότερους καλλιτέχνες έχουν καταγραφεί οι: Αλέξης Ακριθάκης, Άλκης Πιερράκος, Ντίκος Βυζάντιος, Νίκος Κεσσανλής, Βλάσης Κανιάρης, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Νίκη Καναγκίνη, Χρόνης Μπότσογλου, Γιώργος Γαΐτης, Παναγιώτης Τέτσης, Όπυ Ζούνη, Chryssa, Αλέκος Φασιανός, Δημήτρης Μυταράς, Παύλος (Διονυσόπουλος), Κώστας Τσόκλης κ.ά..

Fernando Botero, A family, ελαιογραφία, 188 x 148 εκ.©Τράπεζα Πειραιώς

Η Συλλογή της Τράπεζας περιλαμβάνει και έργα διεθνώς καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών όπως οι: Thomas Schutte, Tony Oursler, Jeffrey Vallance, Monique van Genderen, Fernando Botero κ.ά. Τοπία αστικά και της ελληνικής υπαίθρου, λιμάνια, κατοικίες, ανθογραφίες και νεκρές φύσεις, ηθογραφίες και ανθρωποκεντρικές παραστάσεις, συμβολικές, αφηρημένες και εξπρεσιονιστικές συνθέσεις αποτελούν τη θεματική πλειοψηφία των μεταξοτυπιών. Οι δημιουργοί των μεταξοτυπιών είναι οι καλλιτέχνες που κυριάρχησαν στην καλλιτεχνική σκηνή των δεκαετιών 1980, 1990 αλλά και αργότερα: Κ. Μαλάμος, Γ. Βαρλάμος, Π. Πρέκας, Π. Τέτσης, Γ. Σταθόπουλος, Χ. Γκαλτέμης, Δ. Μυταράς, Κ. Γραμματόπουλος, Π. Γράββαλος, Α. Φασιανός, Κ. Τσόκλης, Π. Φειδάκης, Γ. Μόραλης, Γ. Νικολάου, Π. Ζουμπουλάκης και πολλοί ακόμη. Ξεχωριστή θέση κατέχουν οι ψηφιακές αναπαραγωγές σε καμβά φωτογραφιών του σημαντικού φωτογράφου Τάκη Τλούπα.

Αλέξης Ακριθάκης, Κεφάλι, ελαιογραφία, 100 x 73 εκ.©Τράπεζα Πειραιώς

Στη Συλλογή ανήκουν ακόμα έπιπλα και αντικείμενα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας από το Μέγαρο Σερπιέρη, το ιστορικό καφενείο της Μυτιλήνης «Πανελλήνιον», όπου σύχναζαν ο Ελευθέριος Βενιζέλος, ο Γεώργιος Παπανδρέου, ο Οδυσσέας Ελύτης κ.ά., μακέτες εμπορικών πλοίων, εκμαγεία γλυπτών του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, παλαιές και νεότερες φωτογραφίες καθώς και έργα παιδικής τέχνης.

Το Μέγαρο Σερπιέρη

Στην Τράπεζα Πειραιώς ανήκει το Μέγαρο Σερπιέρη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αθηναϊκά αρχοντικά του 19ου αιώνα. Πρόκειται για ένα από τα λίγα κτίρια στην Αθήνα (αλλά και την Ελλάδα) που διατηρεί στο ακέραιο τόσο την εξωτερική όσο και την εσωτερική αρχιτεκτονική, γλυπτική και τοιχογραφική του διακόσμηση. Αποτελεί τυπικό δείγμα του ελληνικού νεοκλασικισμού, του αρχιτεκτονικού ρυθμού που κυριάρχησε στην Αθήνα στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Η ανέγερση του μεγάρου ολοκληρώθηκε περί το 1880 από τον στρατιωτικό μηχανικό και αρχιτέκτονα Αναστάσιο Θεοφιλά (1827-1901), διευθυντή του Σχολείου των Τεχνών (σημερινό Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο) και αρχιτέκτονα άλλων σημαντικών κτιρίων της Αθήνας (νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», ιδιωτικές κατοικίες και μέγαρα, συμβολή στην ανέγερση του Ζαππείου Μεγάρου). Ιδιοκτήτης του μεγάρου ήταν ο ιταλός επιχειρηματίας και μεταλλειολόγος Giovanni Battista Serpieri (1815-1887), ιδρυτής της Εταιρείας Μεταλλείων Λαυρίου, ο οποίος εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1864. Ο Giovanni Serpieri επένδυσε στον πλούτο και την ποικιλία της διακόσμησης του μεγάρου: εντυπωσιακές τοιχογραφίες, πολυτελή μωσαϊκά δάπεδα, τζάκι με αραβομαυριτανικά πολύχρωμα σχέδια που θυμίζει τα μέγαρα της Κόρδοβας, παράθυρα με υαλογραφίες, επιβλητικές πόρτες, πολυάριθμα και ποικίλα γλυπτά διακοσμητικά στοιχεία, ξυλόγλυπτα έπιπλα και γραφεία, φανοστάτες, μεταλλικά και μαρμάρινα ανθοδοχεία αλλά και θεατρική σκηνή με μαρμάρινους κίονες.

 

Το προσωπικό της Τράπεζας σε συνεργασία με εξειδικευμένη επιστημονική ομάδα ιστορικών της τέχνης, εκτιμητών, συντηρητών και φωτογράφων υλοποίησε τη συγκέντρωση, καταγραφή, επιστημονική τεκμηρίωση, εκτίμηση, ψηφιοποίηση, συντήρηση/αποκατάσταση, αποθήκευση και φύλαξη των έργων τέχνης. Οι παραπάνω εργασίες, που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια, αποτέλεσαν ένα επίπονο αλλά απαραίτητο έργο συγκέντρωσης και διαφύλαξης των έργων, που ήταν διασπαρμένα σε υποκαταστήματα τραπεζών και σε άλλους χώρους σε όλη την Ελλάδα. Στη συνέχεια διακοσμήθηκαν με τα σημαντικότερα έργα της Συλλογής τα γραφεία και οι χώροι υποδοχής του Ομίλου της Τράπεζας αλλά και το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και το δίκτυο των μουσείων του στην Ελλάδα. Η χαρτογράφηση των διαδικασιών διαχείρισης της Συλλογής βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, ώστε μελλοντικά η Τράπεζα να έχει τη δυνατότητα να προβάλει και να αναδείξει τη Συλλογή αλλά και να συμμετέχει σε καλλιτεχνικές εκθέσεις και άλλες δραστηριότητες. Η αναμενόμενη ολοκλήρωση των ρυθμίσεων στη βάση δεδομένων της Τράπεζας θα επιτρέψει την συνολικότερη εποπτεία και διαχείριση της Συλλογής αλλά και την ανάπτυξη νέων δράσεων.  Στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 η Τράπεζα απέκτησε το συλλεκτικό λεύκωμα χαρακτικών με προσωπογραφίες ηρώων και αγωνιστών της Επανάστασης, που φιλοτέχνησε ο σημαντικός ζωγράφος και χαράκτης Γιάννης Ψυχοπαίδης. Τα χαρακτικά θα κοσμήσουν τους χώρους του δικτύου του Ομίλου.

 

Θερμές ευχαριστίες, για τις πληροφορίες, τα κείμενα και τη φροντίδα του υλικού στον κ. Γεώργιο Ι. Κορμά, (Ανώτερο Γενικό Διευθυντή, Επικεφαλής  του Group Real Estate του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Πειραιώς Real Estate, στον οποίο ανήκει η υπευθυνότητα και η διαχείριση της Συλλογής Έργων Τέχνης της Τράπεζας Πειραιώς) και τους συνεργάτες του.

 

 

TAGS
Art For Tomorrow,16-20 June