Σπουδαίες αποδόσεις και πολλά ρεκόρ στις Εαρινές δημοπρασίες των Christie’s της Νέα Υόρκης.
Οι πολυαναμενόμενες μεγάλες δημοπρασίες του Μαΐου στη Νέα Υόρκη, οι οποίες εκτός των άλλων περιλάμβαναν την πώληση τριών μεγάλων ιδιωτικών συλλογών, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία με τα εντυπωσιακά αποτελέσματά τους. Οι πωλήσεις των δημοπρασιών σημείωσαν αύξηση κατά 72% από την Άνοιξη του 2021 και 6% από τον Νοέμβριο του ιδίου έτους. Ο οίκος Christie’s βρέθηκε στην κορυφή, με τη διοργάνωση 20th/21st Century Sales, συγκεντρώνοντας κάτι περισσότερο από $1.44 δις, αποδεικνύοντας την έντονη ζήτηση των συλλεκτών παγκοσμίως και την αυξανόμενη εμπιστοσύνη στην αγορά.
Αποτελούμενη από οκτώ ζωντανές και δύο διαδικτυακές δημοπρασίες, η διοργάνωση απέφερε συνολικά $1.443.870.244, με τους πλειοδότες να προέρχονταν από 54 χώρες. Περίπου το 25% των εσόδων να προορίζονται για τη στήριξη φιλανθρωπικών οργανώσεων. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, σημειώθηκαν θεαματικά αποτελέσματα ενώ νέα ρεκόρ πραγματοποιήθηκαν για πενήντα καλλιτέχνες! Το 40% από αυτά αφορούν γυναίκες και έγχρωμους καλλιτέχνες.
Στις 9 Μαΐου, η εκκίνηση δόθηκε με τη δημοπρασία της ιδιωτικής συλλογής των Thomas και Doris Ammann, με τα έσοδα να προορίζονται για τη στήριξη του The Thomas and Doris Ammann Foundation. Τα 36 έργα που διατέθηκαν συγκέντρωσαν συνολικά $317.806.490, με το 68% των έργων να ξεπερνά την ανώτερη εκτίμηση. Η πώληση ολοκληρώθηκε με τον δημοπράτη Jussi Pylkkänen, Global President των Christie’s, να κατακυρώνει το Shot Sage Blue Marilyn (1964) του Andy Warhol για το ποσό ρεκόρ των $195.040.000, καθιστώντας το το πιο ακριβό έργο τέχνης του 20ου αιώνα που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία αλλά και επίδοση ρεκόρ για τον καλλιτέχνη. Εκτός αυτού, ρεκόρ σημειώθηκε για τον Francesco Clemente που τριπλασίασε την προηγούμενη κορυφαία του επίδοση, αλλά και για την Ann Craven που οκταπλασίασε τη δική της κορυφαία επίδοση. Επίσης, νέα ρεκόρ καταγράφηκαν για τους Martin Disler, Mary Heilmann, Mike Bidlo, Ross Bleckner και Urs Fischer.

Gerhard Richter “Abstraktes Bild”, 1994, Courtesy Christie’s
Η 21st Century Evening Sale πραγματοποιήθηκε την επόμενη ημέρα, κατακυρώνοντας το σύνολο των προσφερόμενων έργων και συγκεντρώνοντας $103.064.200, 114% πάνω από τη χαμηλή εκτίμηση συνολικά. Κορυφαίο της πώλησης ήταν το Abstraktes Bild (1994) του Gerhard Richter με τιμή $36.500.000, ενώ σημειώθηκαν νέα ρεκόρ για δέκα καλλιτέχνες – Anna Weyant, Eric Fischl, Ewa Juszkiewicz, Helmut Newton, Joel Mesler, Matthew Wong, Ouattara Watts, Reggie Burrows Hodges, Shara Hughes και Tom Sachs. Το τελευταίο έργο της δημοπρασίας ήταν το NFT του Refik Anadol, Living Architecture: Casa Batlló. Το ψηφιακό έργο τέχνης βασίζεται στην εμβληματική πρόσοψη του κτιρίου της Βαρκελώνης και τα τοπικά κλιματικά δεδομένα για να δημιουργήσει έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο ιστό χρωμάτων και οφιοειδών μορφών. Το έργο προβλήθηκε στο Rockefeller Plaza και συγκέντρωσε $1.380.000.
Ακόμα μια σπουδαία ιδιωτική συλλογή δημοπρατήθηκε στις 12 Μαΐου. Τα δώδεκα έργα της συλλογής της Anne H. Bass, της πιο σημαντικής Αμερικανικής συλλογής που βγήκε στην αγορά αυτή τη σεζόν, συγκέντρωσαν $363.087.500. Ο οίκος κατακύρωσε το 100% των προσφερόμενων έργων, αυξάνοντας τη χαμηλή εκτίμηση κατά 129%! Την κορυφή κατέλαβε το Le Parlement Soleil Couchant (1900-1903) του Monet αποσπώντας $75.960.000 $, ενώ ρεκόρ σημειώθηκε για τον Edgar Degas, του οποίου το γλυπτό Petite Danseuse de Quatorze Ans κατακυρώθηκε για $41.610.000, και για τον Vilhelm Hammershøi, με τον πίνακα Stue (Interior with an Oval Mirror) (1900) που πωλήθηκε αντί $6.300.000 υπερδιπλασιάζοντας την ανώτερη εκτίμηση.
Την ίδια ημέρα, η 20th Century Evening Sale, αναδείχτηκε στην πιο επιτυχημένη δημοπρασία της διοργάνωσης, συγκεντρώνοντας $468.174.000! Τα 42 έργα που διατέθηκαν ξεπέρασαν συνολικά την κατώτερη εκτίμηση κατά 119%. Κορυφαίο το Number 31 (1949) του Jackson Pollock με τιμή $54.205.000, ενώ εντυπωσίασε το The Sugar Shack (1976) του Ernie Barnes που πουλήθηκε για $15.275.000, 76 φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση των $150.000-200.000! Ρεκόρ σημειώθηκε και για τα γλυπτά του Pablo Picasso, καθώς το Tête de Femme (Fernande) (1909) έφτασε τα $48.480.000, αλλά και για τους Howardena Pindell, Grace Hartigan, Emanuel Leutze, και Blinky Palermo.

Claude Monet “Le Parlement Soleil Couchant “ (1900-1903) Courtesy Christie’s
Στις 13 Μαΐου, η Post–War and Contemporary Art Sale διέθεσε 347 έργα συγκεντρώνοντας $97.166.838, ξεπερνώντας τη συνολική κατώτερη εκτίμηση κατά 151%. Στην κορυφή βρέθηκαν το Marilyn Monroe (Marilyn) του Andy Warhol και το Three Ice Cream Cones (1964) του Wayne Thiebaud που ανήλθαν στα $4.980.000 έκαστο, ενώ σημειώθηκαν νέα ρεκόρ για 17 καλλιτέχνες. Η πώληση περιελάμβανε 66 ακόμη έργα από τη συλλογή των Thomas and Doris Ammann, που συγκέντρωσαν $7.304.598.
Η δημοπρασία The Surrealist World of Rosalind Gersten Jacobs and Melvin Jacobs, που διέθεσε συνολικά 76 έργα σουρεαλισμού και ντανταϊσμού, συγκέντρωσε $42.330.074, ξεπερνώντας την χαμηλή εκτίμηση κατά 182%. Το εμβληματικό αριστούργημα του Man Ray Le Violon d’Ingres (1924) ήταν το κορυφαίο έργο της πώληση, σημειώνοντας νέο ρεκόρ για το μέσω της φωτογραφίας, καθώς έφτασε τα $12.412.500. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν ρεκόρ για αρκετούς καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων των Dorothea Tanning, William Nelson Copley και Noma Copley. Στην αντίστοιχη διαδικτυακή δημοπρασία, που έκλεισε στις 19 Μαΐου, τα 83 έργα συγκέντρωσαν $417.060, ενώ την κορυφή κατέκτησε ακόμα ένα έργο του Man Ray που πουλήθηκε αντί $52.920.
Στην τελευταία φυσική δημοπρασία της διοργάνωσης, την Impressionist and Modern Art Work on Paper and Day Sale, τα 197 έργα που παρουσιάστηκαν συγκέντρωσαν $37.154.922. Την πρωτιά πήρε ένα εξαιρετικό έργο του Claude Monet. Το Soleil Couchant, Temps Brumeux, Pourville (1882) κατακυρώθηκε για $5,100,000, τιμή ρεκόρ για έργο που πουλήθηκε ποτέ στην κατηγορία Day Sale in the Impressionist and Modern Art των Christie’s.
Στη διαδικτυακή δημοπρασία Picasso Ceramics Online, που έκλεισε στις 16 Μαΐου, ο οίκος κατόρθωσε να πουλήσει το 100% των προσφερόμενων έργων συγκεντρώνοντας $2.256.660. Στην κορυφή βρέθηκε το Vallauris (A.R. 331) (1956) με τιμή $201.600, καταρρίπτοντας την εκτίμηση των $20.000-30.000!
Οι Christie’s κατάφεραν να βρεθούν στην κορυφή της εαρινής αγοράς, σε μια περίοδο Άνοιξης για την αγορά τέχνης. Οι αξιόλογες αποδόσεις και τα αλλεπάλληλα ρεκόρ καταδεικνύουν την εξαιρετική κατάσταση της αγοράς και προμηνύουν μια συναρπαστική νέα σεζόν.