Μία από τις μεγάλες φουάρ που πρωταγωνιστούν αυτό τον μήνα, η Frieze London, μαζί με τη Frieze Masters, πραγματοποίησε το VIP Preview την Τετάρτη στο Regent’s Park του Λονδίνου, ενώ σήμερα ανοίγει για το κοινό.
Αν και η Frieze Masters έκλεψε την προσοχή των επισκεπτών την πρώτη ημέρα, η Frieze London περιλαμβάνει αρκετά ενδιαφέροντα booths, και πολλούς καλλιτέχνες που είτε είναι ανερχόμενοι, είτε δεν είχαν λάβει την προσοχή που τους άξιζε έως τώρα.
Από τις πρώτες ώρες τις έκθεσης, οι συζητήσεις αφορούσαν τις τεράστιες ουρές που σχημάτισαν οι VIP προσκεκλημένοι έξω από το χώρο, με κάποιους να λένε ότι περίμεναν τουλάχιστον μισή ώρα για να μπουν. Η έντονη προσέλευση του κοινού φάινεται που καθησύχασε τους εκθέτες, που πιθανώς ανησυχούσαν μήπως ο ενθουσιασμός σχετικά με την παρθενική εμφάνιση της Paris+ par Art Basel την επόμενη εβδομάδα θα έκανε ορισμένους συλλέκτες να μην παρακολουθήσουν τη Frieze London. Μέχρι το τέλος της ημέρας ο αριθμός των επισκεπτών ήταν μεγάλος, και οι έμποροι ανέφεραν ισχυρές πωλήσεις κατά τη διάρκεια της έκθεσης.
Εκτός της έντονης παρουσίας εκπροσώπων θεσμικών φορέων, όπως το Aspen Art Museum, το Centre Pompidou στο Παρίσι, και το Sharjah Art Foundation, οι Αμερικάνοι συλλέκτες κατέκλισαν τα booths της φουάρ. Ενώ την περσινή έκδοση παρακολούθησαν λιγότεροι συλλέκτες από τις ΗΠΑ, λόγω των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας, φέτος ήταν σαφώς περισσότεροι. Οι Αμερικανοί ενθαρρύνθηκαν, αναμφίβολα, από την ισχυροποίηση του δολαρίου έναντι της λίρας και του ευρώ αυτή την περίοδο, καθώς και από την πραγματοποίηση της γαλλικής φουάρ την ερχόμενη εβδομάδα, καθιστώντας δυνατή τη παρακολούθηση και των δύο εκθέσεων.

Stephen Friedman Gallery, Frieze London
Μέχρι το απόγευμα, είχαν πραγματοποιηθεί σημαντικές πωλήσεις. Από αυτές ξεχωρίζει ο David Zwirner, ο οποίος πούλησε αντί $6.000.000 ένα έργο του Kerry James σε κάποιο μουσείο των ΗΠΑ, ένα γλυπτό της Carol Bove για $500.000 και δύο πίνακες του Oscar Murillo για $400,000, ανάμεσα σε άλλα. Επίσης, ο Xavier Hufkens ανέφερε πως πούλησε ένα εξαιρετικό έργο σε χαρτί του George Condo αντί $650.000 και ένα της Tracey Emin για £950.000. Από την άλλη, ο Thaddaeus Ropac πούλησε ένα μεταλλικό έργο του Robert Rauschenberg από το 1988 αντί $1.800.000, αλλά κι έναν πίνακα της ανερχόμενης Rachel Jones για £120,000.
Από τα booths, αρκετά ήταν αυτά που τράβηξαν την προσοχή των επισκεπτών. Ξεχώρισαν το μπλε γλυπτό της Cecilia Vicuña – η οποία δημιούργησε και το φετινό Hyundai Commission στο Turbine Hall της Tate Modern – στη Lehmann Maupin, αλλά οι κολοκύθες της Anthea Hamilton στην Thomas Dane Gallery, που εξέγειραν πληθώρα θετικών και αρνητικών σχολίων. Επίσης, η Karma Gallery παρουσίασε μεταξύ άλλων, δύο ενδιαφέροντες πίνακες του Peter Bradley, ένα ξύλινο γλυπτό του Thaddaeus Mosey, κι ένα έργο / καθρέπτη του Mungo Thomson, ενώ ο Max Hetzler παρουσίασε μια εξαιρετική επιλογή έργων συμπεριλαμβανομένων μιας φωτογραφίας του Thomas Struth, ενός πίνακα του Adam Pendleton κι ενός γλυπτού του Hans Josephsohn. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά booths είναι εκείνο της Stephen Friedman Gallery, που περιλαμβάνει μια ατομική παρουσίαση του Jeffrey Gibson με πίνακες κι αιωρούμενα γλυπτά με αναφορές στην club κουλτούρα, την queer theory, τη μόδα, την πολιτική, τη λογοτεχνία και την ιστορία της τέχνης.
Η Frieze London 2022 αποτελεί την πρώτη ισχυρή επάνοδο στην αγορά για τις φουάρ μετά την πανδημία, με αξιόλογες συμμετοχές και μεγάλη προσέλευση συλλεκτών και κοινού. Για όσους βρεθούν στο Λονδίνο μέχρι τις 16 Οκτωβρίου, σίγουρα αξίζει μια επίσκεψη στη λευκή τέντα που έχει στηθεί στο Regent’s Park.