Την πρώτη, για το 2022, δημοπρασία ελληνικής τέχνης πραγματοποιεί την ερχόμενη Τετάρτη ο οίκος Bonhams στις εγκαταστάσεις του στο Παρίσι.
Όπως κάθε φορά, το Greek Sale του οίκου περιλαμβάνει εξαιρετικά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, σχεδίου και χαρακτικής που καλύπτουν μια ευρεία χρονική περίοδο από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες βρίσκονται ονόματα με διεθνή εμβέλεια που σημάδεψαν την ιστορία της Ελληνικής τέχνης, αλλά και με σημαντικές αποδόσεις στην αγορά.
Τα 118 έργα της διοργάνωσης παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα, και από το Σάββατο θα εκτίθενται στο Παρίσι. Εκπρόσωποι της γενιάς του ΄30, όπως οι Κωνσταντίνος Παρθένης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Μόραλης κ.α. παρουσιάζονται πλάι σε παλαιότερους δημιουργούς όπως ο Νικόλαος Γύζης και ο Νικηφόρος Λύτρας. Τον κατάλογο των καλλιτεχνών συμπληρώνουν, ανάμεσα σε άλλους, νεότεροι εικαστικοί όπως ο Takis, ο Αλέκος Φασιανός, ο Κώστας Τσόκλης και ο Γιώργος Λάππας, αλλά και σύγχρονοι όπως ο Απόστολος Γεωργίου και ο Γιάννης Αδαμάκος.

Θεόφιλος Χατζημιχαήλ «Ο Μέγας Ήρως Ηρακλής Φονεύων την Τρομεράν Ύδραν» (1929)
Κορυφαίο της δημοπρασίας το Pleine Lune I (1977) του Γιάννη Μόραλη με εκτίμηση €300.000-500.000. Αν λάβουμε υπόψιν μας τις αποδόσεις του καλλιτέχνη τα τελευταία χρόνια, και το ρεκόρ που σημείωσε το έργο του Ερωτικό (1977) στον ίδιο οίκο το Νοέμβριο του 2020 φτάνοντας τα €616.237 – ξεπερνώντας τη μέση εκτίμηση κατά 144% – ο πίνακας αναμένεται να ξεπεράσει τις εκτιμήσεις. Πλαί του ένα σημαντικό έργο του Νικηφόρου Λύτρα, το Girl Washing Her Hair που εκτιμάται στα €220.000-280.000. Ακολουθεί, ο πίνακας Vierge à l’Enfant του Κωνσταντίνου Παρθένη, από την Ελληνική παρουσία στη Μπιενάλε της Βενετίας του 1938, με εκτίμηση €150.000-200.000 και μια απεικόνιση του μύθου του Ηρακλή και της Λερναίας Ύδρας του 1929 από τον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ, με εκτίμηση €140.000-200.000. Την πεντάδα των highlights κλείνει το L’ Archéologue (1943) του Νίκου Εγγονόπουλου, από την πρώτη μονοπρόσωπη εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1954, που αναμένεται να κινηθεί στα €120.000-180.000.
Ωστόσο, η ειδικός των Bonhams για την Ελληνική Τέχνη, Αναστασία Ορφανίδου, παραμερίζοντας τον παράγοντα των αποδόσεων, ξεχωρίζει το Bain l’après-midi (1999) του Ντίκου Βυζάντιου, το Infinity Field Lefkada Series (1970) του Θεόδωρου Στάμου αλλά και το Paysage (1982) του Αργύρη Στυλιανίδη με εκτιμήσεις €8.000-10.000, €7.000-10.000 και €4.000-6.000 αντίστοιχα.
Πολλά τα έργα και μεγάλες οι προσδοκίες για την επερχόμενη δημοπρασία του Βρετανικού οίκου. Σίγουρα, η πώληση έρχεται σε ένα σημείο καμπής για την αγορά της Ελληνικής τέχνης. Θα ακολουθήσει η Ελληνική τέχνη την ανοδική πορεία των δημοπρασιών σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας νέα αγοραστικά ρεκόρ; Ή θα παραμείνει στα επίπεδα μιας τοπικής αγοράς;