Installation View της έκθεσης του Henning Strassburger «Oh Bad Boy» στη Foundry Seoul © Kyung Roh

Είναι η Σεούλ η επόμενη πρωτεύουσα της ασιατικής αγοράς τέχνης;

Πως και γιατί η  κορεατική πρωτεύουσα είναι η πιο θεαματικά ανερχόμενη ασιατική πόλη, στον τομέα της αγοράς της τέχνης.

H Hannam-dong είναι μια σχετικά πλούσια κεντρική γειτονιά της Σεούλ, η οποία υπό άλλες συνθήκες μάλλον δύσκολα θα μας απασχολούσε, όμως εκεί συμβαίνει κάτι πραγματικά ενδιαφέρον. Το σημείο αυτό της κορεατικής πρωτεύουσας μετράει ήδη δώδεκα γκαλερί σε μια ακτίνα 5 χιλιομέτρων δημιουργώντας μια τοπική καλλιτεχνική έκρηξη. Όλο και περισσότεροι χώροι τέχνης ανοίγουν – ο ένας μετά τον άλλον –  στην περιοχή αλλά και  διεθνείς γκαλερί ανοίγουν παρατήματα. η μεταφέρουν εκεί τα ήδη υπάρχοντα. Πρόσφατα παραδείγματα η Pace Gallery που άνοιξε τον Μάιο, η Foundry που άνοιξε τον Ιούνιο και η Thaddaeus Ropac που θα ανοίξει τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Η Σεούλ, σύμφωνα με άρθρο του Wallpaper*, είναι η πιο θεαματικά ανερχόμενη ασιατική πόλη, στον τομέα της αγοράς της τέχνης. Πέρα από την περιοχή που αναφέραμε, η αριστοκρατική συνοικία Τσέονγκταμ-ντογκ φιλοξενεί πλέον το ασιατικό παράρτημα της βερολινέζικης Koning που μόλις μεταφέρθηκε εκεί από το Τόκιο ενώ η φουάρ Frieze ετοιμάζεται να κάνει την πρώτη της ασιατική διοργάνωση σε έναν χρόνο και κάτι από τώρα στη Σεούλ.  Μιλάμε για μια ενδιαφέρουσα σύγχρονη πόλη, αναπτυγμένη καλλιτεχνικά (και ιδίως μουσικά), αρχιτεκτονικά και γαστρονομικά, κάτι που πάντα είναι το ζητούμενο όταν αναζητάς νέα μέρη για εκθέσεις, αντίστοιχα των μεγάλων ευρωπαϊκών ή βορειοαμερικανικών κέντρων.

Pace Gallery Seoul, Photo by Sangtae-Kim

Επίσης η τοπική καλλιτεχνική σκηνή γνωρίζει ραγδαία άνθηση. «Μεγάλα ονόματα της σύγχρονης κορεάτικης τέχνης όπως οι Lee Ufan, Park Seo-Bo, Yun Hyong-keun, Chung Sang-Hwa και Ha Chong-hyun προωθήθηκαν σταθερά από τοπικές γκαλερί όπως οι Kukje και Hyundai, και καθώς αυτοί οι καλλιτέχνες άρχισαν να συγκεντρώνουν την παγκόσμια προσοχή, φυσικά η αγορά μεγάλωσε » λέει η Kyu Jin Hwang, διευθύντρια της Thaddaeus Ropac για την Ασία. Παράλληλα, και το κοινό, ειδικά το νεότερο, έχει αρχίσει να ενδιαφέρεται για την τέχνη και όχι μόνο για την τοπική, ενισχύοντας την αίσθηση της κορεάτικης εξωστρέφειας των τελευταίων χρόνων.

Τέλος, αν υπολογίσουμε και το γεγονός ότι τα φορολογικά οφέλη στην Κορέα είναι παρόμοια με αυτά του Χονγκ Κονγκ, το οποίο πολλές γκαλερί εγκαταλείπουν για μια νέα ασιατική έδρα, φαίνεται ότι η επιλογή της Σεούλ είναι ιδιαίτερα προσιτή. Εν ολίγοις, όπως λέει και η παγκόσμια διευθύντρια της Frieze  Victoria Siddall  «Η Σεούλ έχει όλα τα σωστά συστατικά για να γίνει η πρωτεύουσα της αγοράς τέχνης στην Ασία».