BRAFA 2020, General View-© Fabrice Debatty

Beatrix Bourdon: «Η BRAFA επιστρέφει στις ρίζες της και προσθέτει χρώμα»

Η BRAFA Art Fair αποτελεί μια από τις παλαιότερες και πιο διάσημες φουάρ στον κόσμο, που ιδρύθηκε το 1956.

Υψηλής ποιότητας αντικείμενα κι έργα τέχνης από την αρχαιότητα, τη μοντέρνα και σύγχρονη εποχή αλλά και το design παρουσιάζονται σε μια ετήσια έκθεση στις Βρυξέλλες, η οποία φέτος περιλαμβάνει περισσότερες από 115 γκαλερί από όλο τον κόσμο. Μετά από δυο χρόνια απουσίας, η Βέλγικη φουάρ επιστρέφει δυναμικά. Λίγες ημέρες πριν τα εγκαίνια της 67ης διοργάνωσης, η διευθύνουσα σύμβουλος της φουάρ Beatrix Bourdon, μιλά για την αγορά τέχνης και τη νέα εποχή που ξεκινά για την BRAFA.

 

Πώς άλλαξε ο κόσμος της τέχνης μετά την πανδημία και πως επηρεάστηκαν οι φουάρ;

Ο κόσμος αλλάζει συνεχώς, πράγμα που σημαίνει πως και ο κόσμος της τέχνης αλλάζει. Οι φουάρ δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν για δύο χρόνια.  Συνεπώς, έπρεπε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις όπως το «Brafa in the Galleries» το 2021 και το «Brussels Art Walk» το 2022. Ήταν σημαντικό να παραμείνουμε συνδεδεμένοι με τους εκθέτες και τους συλλέκτες μας. Πάνω απ’ όλα, η πανδημία μας δίδαξε ότι είναι απαραίτητο να προσαρμοζόμαστε. Αυτό είναι ένα από τα δυνατά σημεία της BRAFA. Εξελισσόμαστε συνεχώς. Για παράδειγμα, πριν από είκοσι χρόνια, δεν υπήρχε σύγχρονη τέχνη στην έκθεση, ούτε tribal τέχνη ή κόμικς. Παρακολουθούσαμε και παρακολουθούμε πάντα τις εξελίξεις της αγοράς χωρίς όμως να υποκύπτουμε σε όλες τις τάσεις.

 

Μετά από δύο χρόνια, και μια αναβολή μέσα στο 2022, η BRAFA επιστρέφει επιτέλους σε φυσική μορφή. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από αυτή τη νέα εποχή για τη φουάρ; Πώς νιώθει η ομάδα της διοργάνωσης γι αυτή την επιστροφή;

Μετά από τη δεύτερη αναβολή της έκθεσης, η οποία αποφασίστηκε στα τέλη Νοεμβρίου, είμαστε τόσο χαρούμενοι που μπορούμε να προσφέρουμε μια ζωντανή BRAFA σε έναν νέο χώρο και νέες ημερομηνίες. Συνειδητοποιήσαμε ότι υπήρχε πραγματική απαίτηση να επιστρέψουμε σε μια κλασική φουάρ, τόσο από τις γκαλερί όσο και από τους συλλέκτες και τους συνεργάτες μας. Η BRAFA 2022 είναι μια πραγματική πρόκληση για την ομάδα. Πρώτον, μετά από 19 χρόνια στο Tour & Taxis, η έκθεση μεταφέρεται στο Brussels Expo. Έχει επίσης μεταφερθεί από τον Ιανουάριο στον Ιούνιο, και ως εκ τούτου απέκτησε καλοκαιρινή πνοή. Εργαζόμαστε σκληρά για να κάνουμε αυτή την έκδοση μια εξαιρετική και μοναδική διοργάνωση. Οι περισσότερες από τις γκαλερί μας δεν είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε κάποια φουάρ για πάνω από 2 χρόνια. Σήμερα, πολλές από αυτές παραμένουν πιστές – παρά το φορτωμένο πρόγραμμα των φουάρ τον Ιούνιο – με μερικές από αυτές να συμμετέχουν ακόμη και σε δύο διοργανώσεις ταυτόχρονα, κάτι που απαιτεί αποτελεσματική διαχείριση αποθεμάτων, αλλά και προσωπικού. Στην πραγματικότητα, είναι μια αληθινή πρόκληση τόσο για τους εκθέτες όσο και για τους διοργανωτές της φουάρ.

Τι σηματοδοτεί ο νέος χώρος για την έκθεση;

Όταν φύγαμε από το Palais des Beaux-Arts στις Βρυξέλλες για τη βιομηχανική τοποθεσία Tour & Taxis, πριν από σχεδόν 20 χρόνια, ήταν μια απίστευτη περιπέτεια, καθώς ήμασταν πραγματικοί πρωτοπόροι όταν εγκατασταθήκαμε στην τοποθεσία, η οποία ήταν σχετικά άγνωστη και δεν είχε αναπτυχθεί όπως σήμερα. Την πρώτη χρονιά, στο private view, οι επισκέπτες έμειναν έκθαμβοι. Είδαμε ότι η μετεγκατάσταση στέφθηκε με επιτυχία κι ελπίζω ότι αυτό θα συμβεί και όταν οι λάτρεις της τέχνης ανακαλύψουν την 67η έκδοση της έκθεσης στο Brussels Expo. Επειδή ξέραμε ότι έπρεπε να φύγουμε από το Tour & Taxis, μετά την έκθεση του Ιανουαρίου 2022, η οποία τελικώς αναβλήθηκε, είχαμε ήδη δρομολογήσει την εύρεση ενός κατάλληλου χώρου. Όταν επισκεφτήκαμε το Brussels Expo την Άνοιξη του 2021, συνειδητοποιήσαμε ότι ήταν απολύτως εφικτό να διαμορφώσουμε το μέρος όπως το ονειρευόμασταν, και ότι εδώ θέλαμε να εγκατασταθούμε για τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, ο χώρος δημιουργήθηκε ειδικά για εκθέσεις, επομένως όλα τα logistics είναι πολύ κατάλληλα για τη διοργάνωση της φουάρ.

 

Γιατί επιλέξατε να μεταφέρετε την έκθεση στην καλοκαιρινή σεζόν;

Το ημερολόγιο των φουάρ έχει αλλάξει εντελώς. Προγραμματίσαμε την έκθεση πολύ γρήγορα ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του Brussels Expo. Θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι το 2023 για να ξαναβρεί η αγορά τέχνης τη γαλήνη.

 

Ποιες άλλες καινοτομίες εισάγει η φετινή διοργάνωση και τι παραμένει το ίδιο; Η νέα μας τοποθεσία είναι μια αλλαγή από μόνη της και έπρεπε να ξανασκεφτούμε το σχεδιασμό της έκθεσης. Το ίδιο ισχύει και για τον προγραμματισμό αφού η φουάρ πάντα πραγματοποιείτο τον Χειμώνα και φέτος είμαστε στην αρχή του Καλοκαιριού. Είναι επίσης η πρώτη φορά που θα έχουμε έναν Βέλγο επίτιμο καλεσμένο, τον Arne Quinze, ο οποίος σχεδίασε και το χαλί που καλύπτει το δάπεδο της έκθεσης, το οποίο μέχρι πρότινος σχεδίαζαν μαθητές εικαστικών σχολών.

Κατά τα άλλα, ακολουθούμε την ίδια προσέγγιση: Η ποιότητα των γκαλερί και των έργων τέχνης είναι πολύ σημαντική για εμάς, ο εκλεκτικισμός που δίνει τη δυνατότητα απόκτησης έργων από διαφορετικές περιόδους, και η άψογη οργάνωση της έκθεσης, ώστε οι επισκέπτες και οι εκθέτες να απολαμβάνουν ένα κομψό σκηνικό και μια φιλική ατμόσφαιρα.

 

Ο Arne Quinze είναι ο επίτιμος καλεσμένος της BRAFA φέτος. Γιατί επιλέχθηκε αυτός ο καλλιτέχνης; Ποια θα είναι η συνεισφορά του στη φετινή έκδοση;

Πριν από την πανδημία, είχαμε την ευκαιρία να έχουμε τους Julio Le Parc, Christo και Gilbert & George ως επίτιμους καλεσμένους. Μετά από αυτά τα δύο περίεργα χρόνια, θέλαμε να επιστρέψουμε στις ρίζες μας και να προσθέσουμε χρώμα στην έκθεση. Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους αποφασίσαμε να ζητήσουμε από τον Βέλγο καλλιτέχνη Arne Quinze να είναι επίτιμος καλεσμένος μας το 2022. Ξεκίνησε ως καλλιτέχνης γκράφιτι τη δεκαετία του ’80 κι άρχισε την αναζήτηση πόλεων οι οποίες θα μπορούσαν να γίνουν υπαίθρια μουσεία. Το έργο του εξελίχθηκε από street art σε τέχνη στο δημόσιο χώρο με επαναλαμβανόμενα θέματα όπως η κοινωνική αλληλεπίδραση. Ως εννοιολογικός καλλιτέχνης, το έργο του αφορά τη θέση της φύσης στις πόλεις. Τα σχήματα και τα χρώματα που επιλέγει είναι άπειρα και ενθαρρύνουν την αναζήτηση του πλουραλισμού. Αψηφώντας κυριολεκτικά τη μονοκαλλιέργεια στον κήπο του όπου αναζητά έμπνευση, ο καλλιτέχνης ευθυγραμμίζεται με ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της έκθεσης, την ποικιλία της. Εκτός από το σχέδιο του τάπητα, θα παρουσιάσει γλυπτά, πίνακες και σχέδια στην BRAFA 2022.

 

Μετά το Brexit, φαίνεται ότι οι Ευρωπαϊκές φουάρ έχουν μια μεγάλη ευκαιρία να εξελιχθούν και να κατακτήσουν την κορυφή. Θα ακολουθήσουν οι Βρυξέλλες το παράδειγμα του Παρισιού και θα εμπλουτίσουν την τοπική αγορά τέχνης;

Πολλές διεθνείς γκαλερί αποφάσισαν να ανοίξουν παραρτήματα στις Βρυξέλλες πριν από λίγο καιρό. Γεγονός που αποδεικνύει ότι οι Βρυξέλλες κατέχουν σημαντική θέση στην αγορά της τέχνης. Ωστόσο, είναι δύσκολο να προβλέψουμε αν οι Βρυξέλλες θα ακολουθήσουν το παράδειγμα του Παρισιού.

 

Ποιες οι προβλέψεις σας για το μέλλον της ευρωπαϊκής και διεθνούς αγοράς τέχνης;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι άνθρωποι έμειναν σπίτι και οι συλλέκτες συνέχισαν να αγοράζουν έργα τέχνης και να γεμίζουν τα σπίτια τους με έργα τέχνης. Η αγορά της τέχνης δεν κινδύνευσε ποτέ, σε αντίθεση με άλλους κλάδους. Μόλις οι άνθρωποι ήταν ελεύθεροι να επιστρέψουν σε γκαλερί και φουάρ τέχνης, το έκαναν λόγω της ανάγκης για επαφή με την τέχνη.

 

Ποια τα νέα εγχειρήματα στην ατζέντα της BRAFA για το εγγύς μέλλον;

Η BRAFA θα συνεχίσει να βελτιώνεται, να ανακαλύπτει νέες γκαλερί και να προτείνει νέα εξαιρετικά έργα στους συλλέκτες, με τον ίδιο ενθουσιασμό.

TAGS