Pablo Picasso’s Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse) sells for $103.4M in New York in May 2021. The highest value work sold at auction this year. Courtesy Christie’s

2021: Οι δημοπρασίες είχαν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά τέχνης

Το 2021 ήταν μια πολύ επιτυχημένη χρονιά για τους οίκους δημοπρασιών, οι οποίοι όχι μόνο επανήλθαν στις φυσικές δημοπρασίες, αλλά οι πωλήσεις τους ξεπέρασαν εκείνες προ κορωναϊού.

Το 2021 οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών κινήθηκαν έξυπνα, υιοθετώντας υβριδικά μοντέλα για τις πωλήσεις τους και διαθέτοντας σημαντικά έργα και δημιουργίες υψηλής τεχνολογίας. Το αποτέλεσμα ήταν εξέχοντα αποτελέσματα, τα οποία σηματοδοτούν μια νέα εποχή για την αγορά τέχνης. Νέοι συλλέκτες πρωταγωνίστησαν στις δημοπρασίες, ενώ οι οίκοι κατόρθωσαν να πουλήσουν σχεδόν το 100% των NFT έργων που διέθεσαν σημειώνοντας τιμές-ρεκόρ. Αξίζει να σημειωθεί πως  το 35-40% των εισπράξεών προήλθε από Ασιάτες συλλέκτες.

Οι Phillips κατέλαβαν την τρίτη θέση με συνολικές πωλήσεις $1.2 δις, κατακυρώνοντας το 91% των έργων σε όλες τις κατηγορίες. Με άνοδο 32% σε σχέση με το 2019, ο οίκος ξεπέρασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου για πρώτη φορά, με περισσότερους από τους μισούς αγοραστές να είναι καινούριοι συλλέκτες.

Αρκετά υψηλότερα, οι Christie’s σημείωσαν συνολικές πωλήσεις ύψους $7.1 δις, ένα ρεκόρ πενταετίας, που αντανακλά άνοδο 54% από το 2020 και 22% από το 2019. Συνολικά, το 35% των αγοραστών ήταν καινούριοι, και το 32% ήταν νέοι ηλικιακά (millennials). Ας σημειωθεί ότι ο οίκος πούλησε τα δύο ακριβότερα έργα της χρονιάς.

Pablo Picasso, Femme assise près d’une fenêtre (Marie-Thérèse)(1932). Courtesy Christie’s Images Ltd

Σε παρόμοια επίπεδα κινήθηκαν και οι Sotheby’s, που με εισπράξεις περίπου $7.3 δις πέτυχαν το καλύτερο ετήσιο αποτέλεσμα στην ιστορία τους. Κατακυρώνοντας συνολικά το 92% των έργων που διέθεσε, ο οίκος σημείωσε άνοδο εσόδων κατά 68% σε σχέση με την περασμένη χρονιά, ενώ το 39% των πελατών του ήταν νεοεμφανιζόμενοι στις δημοπρασίες του.

Συμπερασματικά, φαίνεται  ότι καθώς οι παραδοσιακοί συλλέκτες , ειδικά σε περιόδους κρίσης,  εμπιστεύονται τις σίγουρες αποδόσεις των σημαντικών έργων, οι νεότεροι αγοραστές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες και τις καινοτόμες δημιουργίες. Η ραγδαία επέκταση της τεχνολογίας στην αγορά τέχνης δημιούργησε μια νέα δυναμική γενιά συλλεκτών που αγοράζουν διαδικτυακά και δημιουργούν ψηφιακές συλλογές. Παράλληλα, οι Ασιάτες συλλέκτες συνεχίζουν την επέλασή τους στην αγορά, εδραιώνοντας τη θέση της Ασίας στον κόσμο της τέχνης. Τέλος, μοιάζει οι οίκοι δημοπρασιών να αποτελούν ένα σίγουρο και έμπιστο κανάλι αγοράς έργων τέχνης υψηλής επενδυτικής αξίας, που ελαχιστοποιεί το ρίσκο.

TAGS